glucose bepalen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

glucose bepalen

Hallo beste mensen,

Ik maak een profielwerkstuk ( ik ben vast niet de enige die hier post :) ) over diabetes mellitus. Nu leek het mijn leraar wel aardig om het glucosegehalte te bepalen in verschillende soorten drinken, welke mag ik zelf kiezen. Alleen heb ik zelf geen idee hoe ik dit moet aanpakken. Ik kwam zelf op dit forum de GOD-POD-methode tegen, alleen op google kan ik geen uitleg over deze methode vinden. Kunnen jullie mij een proef beschijven/ een link geven waarin uitleg staat? Ik zit zelf niet in de buurt van een universiteit, dus ik heb ook niet de beschikking over veel geadvanceerde spullen. Mijn niveau is 6 VWO.

bij voorbaat dank,

Socks

Re: glucose bepalen

Principe

de glucose wordt geoxideerd door glucose-oxydase(GOD) onder vorming van gluconzuur en waterstofperoxide die in aanwezigheid van peroxidase(POD) de indicator oxideert tot een gekleurde verbinding.

En een link naar het voorschrift van de kit van SIGMA

http://www.sigmaaldrich.com/sigma/bulletin/gago20bul.pdf

Berichten: 238

Re: glucose bepalen

ja inderdaad: zo doen wij hem ook op t lab

het is mijns inziens ook mogelijk met enzymen

ik denk dat beide methoden toch wel duur zijn qua benodigdheden of dure apparatuur behoeven...

Re: glucose bepalen

Sigma-Aldrich

Price and Availability

Product Number Your Price EUR Available to Ship Quantity Actions

GAGO20-1KT......... 54,50 .........08.12.2005 In Stock from Schnelldorf 08.12.

Berichten: 2

Re: glucose bepalen

hmm, volgens mij kan ik zulke proefen niet op school doen. Misschien dat het suikergehalte van drinken ook wel goed is. Is er daarvoor een makkelijkere manier? of komt dat op hetzelfde neer?

heel erg bedankt voor jullie reacties i.i.g

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: glucose bepalen

Glucose is een suiker, maar niet alle suikers zijn glucose :)

Re: glucose bepalen

Je zou glucose kunnen aantonen met fehling's reagens

dit is een kwalitatieve test je kunt deze semi-kwantitief maken door met verdunningsreeksen en standaardreeksen te werken.

Deze test is niet specifiek voor glucose maar voor alle reducerende suikers.

Link met beschrijving van de proef

http://webserv.nhl.nl/~stout/biochemproeven1.html#feh

Berichten: 493

Re: glucose bepalen

Als ik je ergens naar toe kan meelen, dan heb ik nog wel ergens een beschrijving,

waarmee je mbv een spectrofotometer het kan bepalen.

Reageer