Springen naar inhoud

extractie uit tablet

• Log in om te kunnen reageren

bunny_CF

bunny_CF

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 december 2005 - 08:33

dag iedereen!

ik heb een supergoed artikel gevonden over acarbose, helaas begrijp ik er niet alles van...

in de staalvoorbereiding zeggen ze dat ze 5 tabletten heel fijn vermalen, dan het equivalent van 1 tablet afwegen en ermee verderwerken, dit zou overeenkomen met 100 mg acarbose. dit gaan ze 3 keer extraheren in 5 ml water, dan 15 min op ultrasonbad plaatsen, dan om de 5 min gaan ze het 5 min vortexen zodat er geen aggregatie van het poeder zou optreden. daarna centrifugeren bij 2750g, pipetteert het supernatans af en lengt dit aan. dit wordt dan verder gebruikt voor scheiding met enerzijds HPLC, en anderzijds capillaire electroforese.

wat ik nu niet snap is "extraheer dit 3 keer met 5 ml water". we hebben gezien hoe je een farmacon kunt extraheren uit bloed / urine, door de pH aan te passen en een polair of apolair oplosmiddel te kiezen, en dat snap ik wel. maar hoe ga je uit een acarbosetablet nu de actieve stof extraheren, als je niet weet welke de hulpstoffen zijn? die gaan toch mee komen in uw extract? of bedoelen ze hier met extraheren het proces dat erachter beschreven staat, zijnde het ultrasonbad, vortexen en centrifugeren?

nu maar hopen dat iemand me hierbij verder kan helpen.... alvast heel erg bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 december 2005 - 08:45

Hi Bunny,

je hebt het antwoord zelf al gegeven.... :)

Uiteraard extraheer je veel meer dan de acarbose, maar: "dit wordt dan verder gebruikt voor scheiding met enerzijds HPLC, en anderzijds capillaire electroforese."

In zo'n tablet zitten (minstens) tientallen verbindingen, en er is nu eenmaal geen manier om er precies EEN verbinding uit te extraheren... je zal dus altijd een scheidingsstap moeten doen!

Het ultrasoonbad is om het oplossen te optimaliseren, het vortexen om (zoals aangegeven) e.e.a. gedispergeerd te houden, en het centrifugeren om lichte en zware verbindingen (ruw) te scheiden.....

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures