[scheikunde] kristalwaterbepaling in mohr's zout

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[scheikunde] kristalwaterbepaling in mohr's zout

ik moet voor een verslag een permanganometrische titratie uitvoeren, wat prima gelukt is, maar ik moet een reactievergelijking geven. het betreft hier een redoxreactie, waarbij mohr's zout en kaliumpermaganaat betrokken zijn

Mohr's zout:

(NH4)2SO4.Fe(SO4)2.xH2O

Kaliumpermanganaat:

KMnO4

het permanganaat is negatief geladen na afsplitsing van het K-atoom, en wordt dus MnO4-, en is dus de reductor, maar hoe werkt dat Mohr's zout als oxidator, in zn geheel of gedeeltelijk?

het doel is dus de x te bepalen voor het kristalwater, maar ik moet allereerst maar eens uit de reactievergelijking komen :) redox heb ik niet veel kaas van gegeten

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] kristalwaterbepaling in mohr's zout

Zodra je dat goedje in water gooit, heb je met de X nix meer te maken. Het lost gewoon op in water onder vorming van Fe2+ (er plakt maar 1 sulfaation aan vast, geen 2), 2 NH4+ en 3 SO42- (die van het ammoniumsulfaat meegeteld). Als ik je nu vertel dat Kaliumpermanganaat een van de meest gebruikte oxidators is, kom je er nu wel wijs uit (het is dus zeer zeker GEEN reductor Afbeelding )? Het gehalte kristalwater VALT natuurlijk uit te rekenen met een simpele kunstgreep:

- Je weet wat je ingewogen hebt

- Na titratie weet je hoeveel mol Mohr's zout je hebt

- Dit kun je omrekenen naar het aantal gram Mohr's zout zonder kristalwater

- Het verschil hiertussen is het gebonden kristalwater

- Na delen door de molmassa van water weet je hoeveel mol water er aanwezig is in je Mohr's zout.

- Een simpele verhouding tussen die 2 geeft je het gebonden kristalwater.

:)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] kristalwaterbepaling in mohr's zout

het permanganaat is negatief geladen na afsplitsing van het K-atoom, en wordt dus MnO4-, en is dus de reductor
Weet je dat wel zeker? :)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 8

Re: [scheikunde] kristalwaterbepaling in mohr's zout

oopsie... ik zei toch dak ik van redox niet zoveel kaas heb gegeten *schaam* maar ontzettend bedankt voor de hulp, ik denk dat ik er nu wel uitkom

Berichten: 8

Re: [scheikunde] kristalwaterbepaling in mohr's zout

hmm... ik heb een aangezuurde permanganaatoplossing, dus de halfreactie wordt:

MnO4- + 8 H+ +5e- <--> Mn2+ + 4 H2O

als reductor kunnen optreden SO42- en Fe2+

volgens tabel 48 van mij binas is alleen Fe2+ geschikt, dus die reageert

halfreactie is dan:

Fe2+ <--> Fe3+ + e-

totaalreactie wordt dus:

MnO4- + 5 Fe2+ + 8 H+ --> Mn2+ + 5 Fe3+ + 4 H2O

correct??

Berichten: 592

Re: [scheikunde] kristalwaterbepaling in mohr's zout

ik denk het wel, maar je vraag was toch hoe je het aantal watermoleculen die gehydrateerd zijn kon bepalen.

Heb je nu al een idee?

je bent zeker op de goede weg

Berichten: 8

Re: [scheikunde] kristalwaterbepaling in mohr's zout

ik heb dus een molverhouding van 1 : 5 met permanganaat en mohr's zout, en 7,56 ml permanganaat toegevoegd gemiddeld.

ik heb tevens ook een collega die zeer slecht is in het maken van aantekeningen, en alleen waarden neerzet die geen betekenis hebben zonder toelichting Afbeelding ik moet dus ergens zien uit te vissen wat de molariteit is van mn oplossing :) ik zit vast :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] kristalwaterbepaling in mohr's zout

Dante schreef: ik denk het wel, maar je vraag was toch hoe je het aantal watermoleculen die gehydrateerd zijn kon bepalen.

Heb je nu al een idee?

je bent zeker op de goede weg
Als je mijn post nog eens bekijkt (de eerste), dan zul je zien dat ik daar al een goede oplossing heb geplakt :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] kristalwaterbepaling in mohr's zout

Admonish schreef: ik heb dus een molverhouding van 1 : 5 met permanganaat en mohr's zout, en 7,56 ml permanganaat toegevoegd gemiddeld.

ik heb tevens ook een collega die zeer slecht is in het maken van aantekeningen, en alleen waarden neerzet die geen betekenis hebben zonder toelichting Afbeelding ik moet dus ergens zien uit te vissen wat de molariteit is van mn oplossing :) ik zit vast :)
Hmmz, die collega op zijn gezicht slaan en hier alle getallen neerzetten in de volgorde zoals ze op je blaadje staan, ook graag de proefbeschrijving (dus echt het voorschrift zoals je het gekregen hebt), dan ga ik er eens aan puzzelen 8-[

Berichten: 8

Re: [scheikunde] kristalwaterbepaling in mohr's zout

lijkt me geweldig!

ik heb hier staan 284,02 g/mol van het Mohr's zout

daar moesten we 10 mmol van hebben

vervolgens 2 waarden zonder toelichting: 1,5987 en 4,3983

weging van het mohr's zout is op een analytische balans uitgevoerd, met verwaarlozing van de kristalwatergroepen

en de mL's toegevoegde permanganaat = 7,70mL, 7,40mL, 7,55mL en 7,60mL

Proefvoorschrift: (hierin staat wel Fe2+ met 2 SO42- eraan, dus ik beging ook te twijfelen aan de scheikundige inzichten van mn TOA)

Weeg ongeveer 10 mmol Mohrs zout nauwkeurig af (verwaarloos hier even de massa van het kristalwater) en spoel dit in een maatkolf van 100 mL. Pipetteer hiervan 10,00 mL, voeg 25mL 2M zwavelzuur toe en voeg permanganaat met bekende molariteit toe tot de kleur omslaat.

Berichten: 8

Re: [scheikunde] kristalwaterbepaling in mohr's zout

overigens kom ik zo bij de herberekening van de molaire massa van mohrs zout zonder kristalwater op 247,97 gram per mol

mn waarde collega heeft dus geeneens de molariteit van de permanganaatoplossing op het blaadje gezet :) na wat navraag bij de TOA blijkt dit 0,01978 mol/liter te zijn

nu komen we ergens :)

Berichten: 8

Re: [scheikunde] kristalwaterbepaling in mohr's zout

FsWd schreef: Het lost gewoon op in water onder vorming van Fe2+ (er plakt maar 1 sulfaation aan vast, geen 2), 2 NH4+ en 3 SO42- (die van het ammoniumsulfaat meegeteld).
is het dan niet zo dat er 2 SO42- in de oplossing komen, als er 1 aan de ammonium en 1 aan het ijzer zit??

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] kristalwaterbepaling in mohr's zout

Sorry, mijn fout, het is idd maar 2x sulfaat :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] kristalwaterbepaling in mohr's zout

Goed, nu kunnen we dus gaan rekenen :) (Even voor de goede orde: ik reken het nu met het gemiddelde van de titraties uit, als dit niet de bedoeling is, moet je het zelf ff narekenen met de titratievolumes apart)

Molariteit permanganaatopl: 0,01978 mol/liter

Toegevoegd titrant: 7,56 mL

Aantal mmol gebruikt titrant: 7,56 mL * 0,01978 mol/liter = 0,150 mmol permanganaat.

Reactievergelijking:

MnO4- + 8 H3O+ + 5e- <--> Mn2+ + 12 H2O

Fe2+ <--> Fe3+ + e-

Totaalreactie:

MnO4- + 8 H3O+ + 5 Fe2+ -> Mn2+ + 12 H2O + Fe3+

Verhouding 1:5. Hieruit volgt: er zit 5 * 0,150 mmol = 0,748 mmol Mohr's zout in je bekerglas. Dit komt overeen met 293 mg Mohr's zout.

Er zit na de verdunning 1 mmol Mohr's zout in je oplossing, met de molmassa van Mohr's zout (392.13 g/mol) geeft dit 392 mg (ik vond jammer genoeg nergens de inweeg terug). Het verschil hiertussen is 392 - 293 = 98.8 mg, dit is dus de extra massa veroorzaakt door het kristalwater. 98.8/18 geeft 6 mmol (afgerond naar boven om het met de echte molecuulformule overeen te laten komen :) ) kristalwater per mmol Mohr's zout.

Molecuulformule: (NH4)2SO4.Fe(SO4).6H2O

Reageer