[scheikunde] kwikvergiftiging

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] kwikvergiftiging

Voor een onderzoek op school moeten wij achter de werking van het gif kwik komen. Dus wat er gebeurt als kwik in het lichaam komt.

Met vriendelijke groeten,

R. Riemersma

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] kwikvergiftiging

Google maar even op 'kwikvergiftiging' en op 'kwik vergiftiging'..... meer informatie dan wij je hier kunnen geven!

Berichten: 592

Re: [scheikunde] kwikvergiftiging

Kwik heeft een aantal effecten op mensen, die allemaal neerkomen op de volgende belangrijkste effecten:

- Verstoring van het zenuwstelsel

- Schade aan hersenfuncties

- DNAbeschadiging en chromosomale beschadigingen

- Allergische reacties, die resulteren in huiduitslag, vermoeidheid en hoofdpijn

- Negatieve reproductie effecten, zoals spermaschade, geboorteafwijkingen en miskramen

uit http://www.lenntech.com/elementen-periodiek-systeem/Hg.htm

Berichten: 4

Re: [scheikunde] kwikvergiftiging

Wij bedoelen meer de reactievergelijkingen die volgen als Hg in het lichaam komt. Hierover kunnen wij niet veel vinden op het internet

Berichten: 592

Re: [scheikunde] kwikvergiftiging

Ik denk dat het erg moeilijk zal zijn om die te vinden. Ik vrees dat die reacties in de meeste gevallen nog niet bekend zijn.

Edit: Als je engels goed is, kan je mss wel iets op google vinden

mercury, Hg, health effects ...

Ik vond dit al

Inhalation of mercury vapor (Hg0) inhibits binding of GTP to rat brain tubulin ...

op deze site

Daar zullen nog wel enkele voorbeelden staan. Maar als ik naar je chemlevel kijk (no offense) denk ik niet dat deze teksten iets voor de middelbare school zijn.

Zou je niet eerder moeten zoeken naar hoe je in aanraking komt met kwik en waar je het opslaat in je lichaam?

Berichten: 4

Re: [scheikunde] kwikvergiftiging

Dus je bedoelt dat het enige wat bekend is, is wat de gevolgen zijn van het inbrengen van kwik en niet waarom dat gebeurt?

Re: [scheikunde] kwikvergiftiging

Kwikdampen en organische kwikverbindingen kunnen aantasting van het centrale zenuwstelsel veroorzaken. Zo kunnen naast persoonlijkheidsstoornissen die gepaard gaan met slapeloosheid, geheugenverlies en depressieve stemmingen, eveneens neurologische verwikkelingen op de voorgrond staan. Tremoren van vingers, oogleden en lippen worden hierbij frequent beschreven.

Bron:

http://www.wvc.vlaanderen.be/gezondmilieu/..._gezondheid.pdf

Berichten: 592

Re: [scheikunde] kwikvergiftiging

Dus je bedoelt dat het enige wat bekend is, is wat de gevolgen zijn van het inbrengen van kwik en niet waarom dat gebeurt?
Sommige van die gevolgen zullen wel al onderzocht zijn, maar ik ben bang dat je kennis van die specifieke weefsel en celstructuren met hun bijhorende verbindingen iets te hoog gegrepen zijn.

Ikzelf ken er ook niets van hoor :)

Berichten: 740

Re: [scheikunde] kwikvergiftiging

Volgens mij kan kwik net als andere metalen in een te grote hoeveelheid vrije radicalen in cellen vormen waardoor vitale celfuncties buiten werking kunnen worden gesteld, zoals enzymatische reacties.

Re: [scheikunde] kwikvergiftiging

Sommige van die gevolgen zullen wel al onderzocht zijn, maar ik ben bang dat je kennis van die specifieke weefsel en celstructuren met hun bijhorende verbindingen iets te hoog gegrepen zijn.


Ik denk dat Dante gelijk heeft, ik heb even gezocht in medische databases en het meeste onderzoek heeft betrekking op de eefecten en niet op de fysiologie.

Hieronder een titel van artikel uit dit jaar, als je dit intikt in Pubmed kun je het abstract even bekijken.

Mutkus L, Aschner JL, Syversen T, Aschner M.

Methylmercury alters the in vitro uptake of glutamate in GLAST- and GLT-1-transfected mutant CHO-K1 cells

Berichten: 4

Re: [scheikunde] kwikvergiftiging

Oke heel erg bedankt allemaal. Ik denk dat we voorlopig wel genoeg weten

Berichten: 10

Re: [scheikunde] kwikvergiftiging

Kwik is vooral giftig doordat het zeer sterke binding aan kan gaan met zogenaamde "thiol"-groepen van aminozuren en eiwitten. Anorganisch kwik (Hg2+) is vooral giftig voor de nieren, organisch gebonden kwik (methyl-kwik) is vooral giftig voor het centrale zenuwstelsel.

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: [scheikunde] kwikvergiftiging

Kwik kan de actieve plaatsen in enzymen blokkeren. Het reageert dan met twee sulfhydrylgroepen (SH) van het aminozuur cysteine.

Deze informormatie heb ik kwam ik net toevallig tegen in het boek General Chemistry, 4th Edition op pagina 563. Het boek is geschreven door Hill, Petrucci, McCreary en Perry.

Reageer