Enzymen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 52

Enzymen

Hallo, :)

We hebben bij practicum van biologie met enzymen gewerkt.

We hebben reageerbuizen gevult met 5 ml zetmeel, 1 ml fosfaatbuffer, 1 ml NaCl en 1 ml znCl2 concentratie. (0%, 25%, 75% en 150%)

En in een vijfde buis amylase gedaan.

En dan na elke 2.5 min Elke keer bij elkaar gebracht. Je kreeg dan een blauwe kleur.

Nu is de vraag: Als de blauwe kleur snel verdwijnt is het enzym dan actief of niet? En als in beide buizen de blauwkleuring even snel verdwijnt wat kun je dan concluderen?

Nou antwoord op deze vragen weet ik niet, kan iemand mij helpen?

Dankje! :)

Re: Enzymen

:) Hallo,

Waarom wordt de oplossing blauw?

wat is een concentratie van 150%?

Berichten: 52

Re: Enzymen

Oi oi, :)

Jah kijk he.. Ik ben 1ste jaars MLO en die gasten laten mij altijd dingen doen.. Bv ze zeggen doe dit doe dat en dan wordt ut blauw.. En ut irritante hieraan is dat je bijna nooit weet wat je doet! En dus wrom hij blauw leurt weet ik niet:( Maar dan komt een concentratie van ZnCl2, zetmeel, fosfaatbuffer, NaCl en amylase, demi water en lugol bij mekaar en dan kleurt ut blauw..

Sorry..

En bedankt! :)

Berichten: 328

Re: Enzymen

Ik zie zetmeel en ik zie dat het blauw wordt, dan denk ik maar 1 ding, wat zal dat zijn? Waar toon je zetmeel mee aan?

Verder verdwijnt de blauwe kleur, dus wat gebeurd er met je zetmeel en welke stof doet dit?
En ut irritante hieraan is dat je bijna nooit weet wat je doet
De bedoeling van je practica is dat je je voorbereidt, dat je de theorie bestudeert, maar dat doet nooit iemand :) (deed ik zelf ook niet)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Enzymen

Nog een hint: Wat doet amylase?

Re: Enzymen

lugol bij mekaar en dan kleurt ut blauw


He hier komt ineens lugol om de bocht kijken die zat er bij je vraag nog niet bij.

weet je wat de samenstelling is van lugol? (dit zorgt voor de blauwe kleur.)

Berichten: 740

Re: Enzymen

idd Gerard, wat doet lugol als het in aanraking komt met zetmeel?

Zetmeel is een polysacharide die bestaat uit een heleboel glucose moleculen die allemaal aan elkaar gebonden zijn (aplha-1,4 binding).

Bekend is dat lugol blauw kleurt bij zetmeel en kleurloos blijft bij glucose.

Amylase is een enzym dat voorkomt in het verteringsstelsel (verteerd dus voedingsmiddelen) en om precies te zijn bindt de actieve site van het enzym aan de alpha-1,4 binding en dat hij deze binding verbreekt.

Wat gebeurd er dus als de blauwe kleur verdwijnt?

Re: Enzymen

idd Gerard, wat doet lugol als het in aanraking komt met zetmeel?


Hallo Roy,

plumbum is de vragersteller :)

Berichten: 6

Re: Enzymen

hey, ik heb deze proef ook gedaan. volgens mij betekend de blauwe kleur dat de amylase niet meer werkt. door het lood. het zetmeel wordt niet meer afgebroken door de amylase waardoor de blauwe kleur verschijnt. de blauwe kleur toont het zetmeel aan. wanneer de blauwe kleur verdwijnt lijkt me dat de amylase dan toch nog werkte. denk je ook nie :)

xxxxxxxxxxxxxjes witch73 :)

Reageer