Polymeren

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Polymeren

Hallo allemaal,

Voor het Project "suiker" op school moeten we polymeren gaan maken op natuurlijke basis. met als hoofdingredient voornamelijk: suiker :) .

Nou ben ik al recepten voor polymeren gaan zoeken, maar kom alleen maar op sites die me uitleggen wat (bio)polymeren zijn. Maar nergens een recept hoe je het nu precies moete maken. Weet een van jullie hier wat meer over?

bij voorbaat dank,

Greetz Jos
Het leven zal zich keer op keer herhalen, dus maak de juiste keuzes, dit is de enigste kans die je krijgt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Polymeren

biopolymeren zijn niet wat je zoekt, lijkt me.... Dat zijn polymeren die in het leven een rol spelen. Zo zijn er bijvoorbeeld suikerpolymeren (als zetmeel), DNA, en eiwitten.

Als je een polymeer zoekt dat biologisch afbreekbaar is, dan is polymelkzuur een bekend voorbeeld. Maar ik weet niet hoe makkelijk dat te maken is....

Suikers polymeriseren is aan de ene kant heel makkelijk, maar aan de andere kant heel moeillijk: ze zitten vol met OH groepen, maar hoe ga je ervoor zorgen dat je lange ketens krijgt in plaats van onbruikbare kluitjes?

Berichten: 161

Re: Polymeren

In principe is suiker makkelijk te polymeriseren: je maakt er caramel van... heel voorzichtig verhitten in een pannetje en goed roeren... als je te lang verhit wordt het een grote klont... (is ook een polymeer maar niet meer oplosbaar)

Polymelkzuur is niet makkelijk te maken (zeker een hoog mol gewicht niet) op een schoolpracticum.

Kijk eens op de site van purac of Avebe, daar staat vast meer wat je kan doen met suiker.

Berichten: 2

Re: Polymeren

Bedankt voor de reacties.

Ik heb de sites van purac en avebe bekeken, fit zijn bedrijven die polymeren (proberen) te maken op zetmeel basis. de informatie die erop staat is wel informatef, maar er staan nergens recepten van hoe ze het maken (lijkt me ook niet logisch om dat erop te zetten).

Ik zoek verder 8-[
Het leven zal zich keer op keer herhalen, dus maak de juiste keuzes, dit is de enigste kans die je krijgt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Polymeren

"polymeren op zetmeelbasis" is een beetje raar, net zoiets als "polymeren op PVC basis". Zetmeel is al een suikerpolymeer....

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Polymeren

Revan schreef: Bedankt voor de reacties.

Ik heb de sites van purac en avebe bekeken, fit zijn bedrijven die polymeren (proberen) te maken op zetmeel basis. de informatie die erop staat is wel informatef, maar er staan nergens recepten van hoe ze het maken (lijkt me ook niet logisch om dat erop te zetten).

Ik zoek verder 8-[
Het zou goed kunnen dat ze bij Purac of Avebe wel (simpele) recepten voor het maken van simpele biopolymeren hebben. Het kan nooit kwaad ze een emailtje te sturen.

Waarschijnlijk hebben ze ook nog wel meer info over biopolymeren. Dit is niet alleen handig voor je project, maar het doet het ook goed bij leraren wanneer je actief je informatie opzoekt.

Reageer