vertinnen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

vertinnen

Ik heb gelezen dat men ijzer kan beschermen tegen roesten door het te vertinnen (blik). Dit werkt goed tot zolang het tin geen krassen bevat. Zodra dit het geval is, zou het sneller roesten dan in afwezigheid van het laagje tin. Klopt dit ? Zo ja, wat is de verklaring ?

Berichten: 2.399

Re: vertinnen

Het gaat sneller op de plaats van het krasje. Het metaal dat nog bedekt is door de tin, zal nog steeds niet gaan roesten. Schrijf de reactie voor roesten eens uit, dit zal wat meer verklaren

Berichten: 7

Re: vertinnen

Nee, je begrijpt mijn vraag verkeerd. Ik las dat vertint ijzer die gekrast is, sneller zou gaan roesten (op de plaats waar geen tin meer aanwezig is) dan ijzer die helemaal niet is vertint.

Berichten: 2.399

Re: vertinnen

Nee ik begrijp je vraag goed :) . Schrijf de reactie eens uit van roestend ijzer, dan zal ik je aan de hand van de reactie vergelijking verder helpen. Het is dezelfde reden als de blokken zink op een boot :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: vertinnen

Napoleon, dit effect lijkt me het omgekeerde van kathodische bescherming. Een blok zink op een boot zal niet zijn gemonteerd om het ijzer sneller te laten roesten.....

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: vertinnen

Napoleon, dit effect lijkt me het omgekeerde van kathodische bescherming. Een blok zink op een boot zal niet zijn gemonteerd om het ijzer sneller te laten roesten.....
Integendeel; het is juist precies hetzelfde.. het ijzer gaat nameluijk het tin beschermen door sneller te oxideren.

Berichten: 338

Re: vertinnen

rwwh schreef: Napoleon, dit effect lijkt me het omgekeerde van kathodische bescherming. Een blok zink op een boot zal niet zijn gemonteerd om het ijzer sneller te laten roesten.....
Integendeel; het is juist precies hetzelfde.. het ijzer gaat nameluijk het tin beschermen door sneller te oxideren.
Ik denk toch wel dat rwwh gelijk heeft hoor. Het zou maar gek zijn, dat we zink platen op een ijzerenboot maken, zodat de boot lekker kan roesten zonder dat de zink wordt aangetast.

Berichten: 2.399

Re: vertinnen

rwwh schreef: Napoleon, dit effect lijkt me het omgekeerde van kathodische bescherming. Een blok zink op een boot zal niet zijn gemonteerd om het ijzer sneller te laten roesten.....
Integendeel; het is juist precies hetzelfde.. het ijzer gaat nameluijk het tin beschermen door sneller te oxideren.
Jep :)
Ik denk toch wel dat rwwh gelijk heeft hoor. Het zou maar gek zijn, dat we zink platen op een ijzerenboot maken, zodat de boot lekker kan roesten zonder dat de zink wordt aangetast.
Nee, de blokken zink beschermen de boot de meest logische reden natuurlijk. Waar zeg ik dat dit gebeurd om de boot sneller te laten roesten? :)

Berichten: 7

Re: vertinnen

HEt verhaal van kathodische bescherming ken ik: het aanbrengen van Zn blokken. Zodra Fe2+ ontstaat zal Zn elektronen overdragen aan Fe2+, dat terug reduceert. Het Zn oxideert, waardoor Zn2+ontstaat.

Zn is immers een sterkere reductor dan Fe (E0 negatiever).

Tin daarentegen heeft een meer positieve E0 dan Fe.

Ik snap dus nog altijd hoegenaamd niet hoe gekrast tin het roesten bevordert.

De enige manier die ik zou zien, is dat Sn2+ ionen reageren met Fe, tot vorming van Fe2+ en Sn. Allemaal goed en wel, maar dit kan ook gebeuren als het tin geen krassen vertoont. Mits het ijzer vertint is, staat het er mee in verbinding, dus zie ik niet in waarom deze elektronenoverdracht niet zou kunnen gebeuren in afwezigheid van krassen. Tenzij tussen het tin en ijzer een andere laag is aangebracht.

Hoe dan ook, het blijft me een raadsel.

Berichten: 2.399

Re: vertinnen

gropper schreef: Mits het ijzer vertint is, staat het er mee in verbinding, dus zie ik niet in waarom deze elektronenoverdracht niet zou kunnen gebeuren in afwezigheid van krassen. Tenzij tussen het tin en ijzer een andere laag is aangebracht.

Hoe dan ook, het blijft me een raadsel.
Juist, daarom vraag ik dus om een reactie vergelijking.......

Het ijzer is afgesloten van zuurstof. Op het moment van een kras komt er zuurstof bij het ijzer en zijn op eens alle ingredienten aanwezig voor roesten. Zuurstof en het elektronen verhaal wat je zelf al aangeeft. Het ijzer dat dus in aanraking komt met zuurstof zal gaan roesten voor het totale blikje.

Berichten: 338

Re: vertinnen

Sn2+ + 2e- <--> Sn

Fe2+ + 2e- <--> Fe [x2]

2H2O + O2 + 4e- <--> 4OH-

----------------------------------------------------

2H2O + O2 + 2Fe --> 2Fe2+ + 4OH-

2Fe2+ + 4OH- --> Fe(OH)2 -[o]-> Fe(OH)3

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: vertinnen

Mensen lees eens wat boeken over corrosie.

Het is echt een vak en niet zo snel uit teleggen in een paar zinnen.

Jouw bekraste plaat heeft te maken met stroomdichtheid; het oppervlak van de kathode en anode is in dit geval sterk verschillend en zal leiden tot een zeer grote stroomdichtheid op de krassen en daardoor een versnelde corrosie.

Berichten: 70

Re: vertinnen

Hallo,

Keep it simpel...

Dit heeft gewoon te maken met welk metaal edeler is: ijzer is edeler dan zink (staat hoger in de spanningsreeks) waardoor zink eerst in oplossing gaat (corrodeert) en het ijzer pas zal gaan roesten als al het zink is opgelost. Dit heet kathodische bescherming.

Bij tin gebeurt net het omgekeerde omdat tin edeler is dan ijzer: daardoor zal een kras in vertinde staalplaat de corrosie van het onderliggende ijzer bevorderen.

BTW: heeft hier iemand de volledige spanningsreeks? Kan misschien interessant zijn.

MVG

Mironteau

Reageer