stenen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

stenen

Wat is de hardste steen?

er zijn mertamofe-, stollings- en afvloeiingsgesteenten maar welke van hen is de hardste(wat is er een exact voorbeeld van)

en hoe is het chemisch te verklaren?

(geen edelstenen)

Xions

Gebruikersavatar
Berichten: 184

Re: stenen

Mineralen hardheid wordt beoordeeld op de schaal van Mohs. Daar is Diamend 10, Korund 9, en kalk 1.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: stenen

Waarom geen edelstenen? Wat maakt een edelsteen voor jou bijzonder?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: stenen

Edelstenen zijn geperst koolstof, de meeste gewone stenen een of ander keramisch materiaal, niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: stenen

Edelstenen zijn geperst koolstof, de meeste gewone stenen een of ander keramisch materiaal, niet?
Dit klopt niet. Aleen diamant is (kristallijn) koolstof, gevormd door druk, temperatuur en tijd. Andere edelstenen zoals robijn, jade en weet ik wat nog meer zijn volgens mij opgebouwd uit silicium, zouten (zoals natrium) en eventuele metalen.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 2.035

Re: stenen

Klopt. De meeste edelstenen zijn metaal-silicaten, carbonaten en oxides, soms zelfs 2 of 3 verschillende metalen bevattend.....

Op deze aparte site kan heel veel chemische samenstellingen vinden... klikken op 'edelsteentherapie'

edit: site is nogal langzaam, dus even de link wat beter gespecificeerd :)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: stenen

Even mezelf herstellen: natrium is natuurlijk ook een metaal Afbeelding
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: stenen

Wat gesteenten betreft is het moeilijk om hier een hardheid aan te geven. Dit omdat de meeste gesteenten weer uit verschillende mineralen opgebouwd zijn. Sedimendgesteenten bestaan meestal uit aan elkaar gekitte korrels. Het gesteente kan heel makkelijk uit elkaar vallen, terwijl de individuele korrels heel hard kunnen zijn.

Er zijn gesteenten die bijna uit één enkel mineraal bestaan. Zo is kwartsiet een metamorf gesteente dat bijna geheel uit kwarts bestaat. Op de mohsschaal heeft dit mineraal een waarde van 7.

Amaril is een gesteente dat bestaat uit korund, magnetiet, hematiet en spinel. Met een hardheid van bijna 9 is dit het hardste gesteente dat ik ken. Het wordt als slijpsteen gebruikt.
soms zelfs 2 of 3 verschillende metalen bevattend.....
Het kan nog veel erger, wat dacht je van dit mineraal:

K2Na(Ca,Fe2+,Mn2+,Mg)2(Ti,Fe3+)[OH,|Si7O19]

De recordhouder qua chemische formule in mijn verzameling. Het beestje luistert trouwens naar de naam Tinaksiet .

Berichten: 311

Re: stenen

Siliciumcarbide en wolfraamcarbide zijn ook vrij hard, als ik mij niet vergis.

Re: stenen

Ik had gelezen, gehoord over een stof harder dan diamant even zoeken en gevonden.

Aggregated diamond nanorods

Zie link

http://www.azonano.com/news.asp?newsID=1407

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: stenen

We drijven af van de originele stenen. Toch ook mijn bijdrage in die richting.

Ook erg hard is koolstofnitride (C4N3).

Zie ook: http://www.24carat.co.uk/harderthandiamondframe.html

13C diamant is ook harder dan diamant met 99% 12C. Zelfs 100% 12C diamant is harder dan de normale isotoopverhouding, maar niet zo hard als de 13C variant.

Berichten: 660

Re: stenen

ik dacht altijd dat diamant het harste was 8-[ is dat niet zo dan

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: stenen

ik dacht altijd dat diamant het harste was  8-[   is dat niet zo dan
Ik heb bijna hetzelfde geleerd: Dat diamant het hardste natuurlijke (door de natuur gevormd) materiaal is (was?)
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 4

Re: stenen

Is dat niet al herzien?

Er zijn namelijk hier al 2 hardere stoffen gegeven, en is er dan geen kans dat die dan ook natuurlijk kunnen zijn?

Of hoe zijn ze anders op het idee gekomen?

Hoe zit het trouwens met het gesteente diep in de zee, dat door hoge druk, hoge temperatuur en sterk wisselende stromingen en vulkanische activiteiten wordt samengedrukt?

Berichten: 1.153

Re: stenen

Neonimus schreef: Is dat niet al herzien?

Er zijn namelijk hier al 2 hardere stoffen gegeven, en is er dan geen kans dat die dan ook natuurlijk kunnen zijn?

Of hoe zijn ze anders op het idee gekomen?
Ik vind dit een erg kromme redenatie...

om iets te bedenken moet het natuurlijk zijn?

Een flat gebouw komt niet van nature voor. Maar ze zijn wel bedacht.

Reageer