[scheikunde] massa procenten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

[scheikunde] massa procenten

Nog eentje:

Je hebt 3,00 l. nodig van een oplossing die 1 massaprocent H2SO4 bevat. Hoe bereid je dit uitgaande van geconcentreerd zwavelzuur?

Goede vraag! Ik heb geen flauw idee!

Wat is de structuurformule van Koolstofdisulfide?

En bedankt maar weer!

Renee

Berichten: 89

Re: [scheikunde] massa procenten

globetrotter18 schreef: Nog eentje:

Je hebt 3,00 l. nodig van een oplossing die 1 massaprocent H2SO4 bevat. Hoe bereid je dit uitgaande van geconcentreerd zwavelzuur?

Goede vraag! Ik heb geen flauw idee!

Wat is de structuurformule van Koolstofdisulfide?

En bedankt maar weer!

Renee
1 L water= 1000 gram

1 massaprocent.. dus 10 grma H2SO4 dus 30 gram nodig voor 3 L

mbv de molecuulmassa kun je uitrekenen hoeveel mol dat is...

en als je dan kijkt naar de molariteit v/h gecon. zwavelzuur, dan weet je hoe vaak je moet verdunnen...

ennuh... koolstofdisulfide is makkelijk i/d binas te vinden.. zoek koolstof en sulfide(is van zwavel)... en di = 2

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] massa procenten

Het is nog makkelijker. Geconcentreerd zwavelzuur is 100%. Dus als je 30 gram nodig hebt, heb je 30 gram nodig.....

De grap zit hem in de bereiding: je mag geen water bij zwavelzuur gooien, en je mag natuurlijk geen zwavelzuur gooien bij 3 liter water, want dan heb je teveel. Het zal dus in twee stappen moeten....

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] massa procenten

De definities van 'geconcentreerd zwavelzuur' lopen helaas wel eens wat uiteen :)

'Puur' is inderdaad 100%, maar onder 'geconcentreerd' wordt meestal de industriele 98% in water (18M) oplossing bedoeld....

Dan hebben we ook nog 'rokend zwavelzuur', gemaakt door toevoeging van SO3 aan 100% zwavelzuur; hierna vind je in het mengsel ook nog poly-zwavelzuren als H2S2O7, H2S3O10, en H2S4O13....

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] massa procenten

Herman, als je een 1% oplossing moet maken (en geen 1.00%) maakt het niet uit of je geconcentreerde zwavelzuur 98% of 103% is....

edit: merk op dat de hoeveelheid die je moet maken wel 3.00 liter is, met 3 significante cijfers.

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] massa procenten

Klopt, het ging mij meer om de enigszins vage term 'geconcentreerd zwavelzuur' van vraagsteller, want er zijn opgaves denkbaar waarbij 100% H2SO4 wel een significant andere uitkomst geeft dan 98% H2SO4 + 2% H2O :)

Berichten: 16

Re: [scheikunde] massa procenten

Sorry jongens!

Ik dacht dat die 18F die er tussen haakjes achter stond het antwoord was..hahaha :) Dat geeft mijn niveau denk ik wat duidelijker weer :)

Maar goed... die 30g./ Mr (98g/mol)= 0,306 mol leuk en aardig maar hoe moet ik verder?

Ik weet niet hoe ik ooit van z'n leven voor dat tentamen ga slagen! Maar.. ik heb nog een maand.

Renee

Berichten: 89

Re: [scheikunde] massa procenten

rwwh schreef: Het is nog makkelijker. Geconcentreerd zwavelzuur is 100%. Dus als je 30 gram nodig hebt, heb je 30 gram nodig.....
wat wil je daar nu precies mee zeggen ?.. is 6M zwavelzuur dan geen gec. zwavelzuur...?

en is dat nu bijdehand dat van: als je 30 gram nodig hebt, heb je 30 gram nodig?

Berichten: 89

Re: [scheikunde] massa procenten

globetrotter18 schreef:

Maar goed... die 30g./ Mr (98g/mol)= 0,306  mol leuk en aardig maar hoe moet ik verder?
beter gezegd... dan moet je uitrekenen hoeveel gram zwavelzuur je moet oplossen in 3 Liter... dat moet dan dus 0.306 Mol zijn...

en dan is dus wat rwwh zei... 0.306 mol is 30 gram...(van mol naar grammen is x molecuulmassa=98.076)

voor 3 Liter neem je dus 30 gram zwavelzuur... en dan aanvullen tot 3 liter....

Het had dus korter gekund, maar kwist niet dat gec. zwavelzuur betekende dat ut 100% was :)

stel dat je bijvoorbeeld 6 M zwavelzuur had... dan had je dus 0.306/6 M=0.051 L zwavelzuur nodig gehad...

(en vervolgens aanvullen tot 3 Liter)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] massa procenten

harm p schreef:
globetrotter18 schreef:

Maar goed... die 30g./ Mr (98g/mol)= 0,306  mol leuk en aardig maar hoe moet ik verder?
beter gezegd... dan moet je uitrekenen hoeveel gram zwavelzuur je moet oplossen in 3 Liter... dat moet dan dus 0.306 Mol zijn...

en dan is dus wat rwwh zei... 0.306 mol is 30 gram...(van mol naar grammen is x molecuulmassa=98.076)

voor 3 Liter neem je dus 30 gram zwavelzuur... en dan aanvullen tot 3 liter....

Het had dus korter gekund, maar kwist niet dat gec. zwavelzuur betekende dat ut 100% was :)

stel je dat je bijvoorbeeld 6 M zwavelzuur had... dan had je dus 0.306/6=0.051 Mol nodig gehad...

dan maal 98.076(molecuulmassa van zwavelzuur)=5.00 gram zwavelzuur (en vervolgens aanvullen tot 3 Liter)
Dan heb je een oplossing van zwavelzuur in water (6M), maar dat staat er nu niet :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] massa procenten

harm p schreef: wat wil je daar nu precies mee zeggen ?..  is 6M zwavelzuur dan geen gec. zwavelzuur...?

en is dat nu bijdehand dat van: als je 30 gram nodig hebt, heb je 30 gram nodig?
Inderdaad 6M is geen geconcentreerd zwavelzuur. De naam geconcentreerd zwavelzuur is gereserveerd voor de "zuivere stof".

En het is niet bijdehand maar lui. Ik had moeten schrijven: als je 30 gram H2SO4 nodig hebt, heb je 30 gram geconcentreerd zwavelzuur nodig.

edit: kleine correctie in de zinsbouw

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] massa procenten

harm p schreef:stel dat je bijvoorbeeld 6 M zwavelzuur had... dan had je dus  0.306/6 M=0.051 L zwavelzuur nodig gehad...

dan maal 98.076(molecuulmassa van zwavelzuur)=5.00 gram zwavelzuur (en vervolgens aanvullen tot 3 Liter)
Dat is dus niet waar 8-[

5 gram 6M H2SO4-oplossing bevat maar ongeveer 3 gram H2SO4! Als je de hele draad leest zie je dat er ook al even gesproken is over het verschil tussen 100% H2SO4 en 98% H2SO4... voor een 6M-oplossing (= ca. 59%) geldt dat dus nog sterker!

In het hele verhaal gebruikt iedereen ook nog even de aanname dat de dichtheid van H2SO4 gelijk is aan die van water (1 kg/l)... dat is niet zo (die is ong. 2x zo hoog) ;)

Tenslotte nog even terugkomend op het 'geconcentreerd'-verhaal.... dit heeft toch te maken met het gebruik van een stof en het bijbehorende 'taalgebruik'. ;)

De in een lab gebruikte 'geconcentreerde zuren' zijn vaak 70-95%-oplossingen... ga je hoger, dan heten ze meestal 'rokend', en worden toch voor gebruik vaak onderscheiden van de 'geconcentreerde zuren'. In dit geval (H2SO4) maakt het inderdaad niet uit....

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] massa procenten

The Herminator schreef: In het hele verhaal gebruikt iedereen ook nog even de aanname dat de dichtheid van H2SO4 gelijk is aan die van water (1 kg/l)... dat is niet zo (die is ong. 2x zo hoog) 8-[
Waar wordt die aanname gemaakt dan? Iedereen heeft het toch over 30 gram verdunnen tot 3 liter?

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] massa procenten

stel dat je bijvoorbeeld 6 M zwavelzuur had... dan had je dus 0.306/6 M=0.051 L zwavelzuur nodig gehad...

(en vervolgens aanvullen tot 3 Liter)


Maar je hebt gelijk rwwh.... ik had niet 'iedereen' moeten schrijven 8-[

Reageer