Springen naar inhoud

Molaire extinctie coŽfficienten ?

• Log in om te kunnen reageren

Appeduappe

Appeduappe

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 december 2005 - 19:10

Weet iemand de molaire extinctie coŽfficienten van de volgende stoffen, of waar ik ze kan vinden (internet)?

- Aspririne (acetyl salicylzuur, ASA, acetylsalicylic acid)
- Paracetamol (acetaminophen)
- CoffeÔne (CafeÔne)

A

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Roytje

Roytje

• >250 berichten
  • 328 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 december 2005 - 19:14

De molaire extictie coŽfficiŽnt hangt af van de gekozen golflengte. Waar heb je ze voor nodig?

Appeduappe

Appeduappe

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 december 2005 - 19:31

Ik heb ze nodig voor een simultane (spectrofotometrische) bepaling van APC via multivariate lineaire regressie.

Ben aan het uitzoeken welke concentraties ik ongeveer moet hebben om in het juiste meetbereik van de spectrofotometer te komen.

Standaardwaarden voor molaire extinctie coŽfficienten worden vaak bij de maxima van het spectra gegeven, bijv. cofeÔne @272nm => 8410 M/L/cm (net gevonden).

A

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 11 december 2005 - 10:05

Ik gebruik voor soortgelijke vraagstukken niet de coefficienten maar werk direct met met oplossingen van de te meten stoffen (startconcentratie 1M of de maximale te verwachten concentratie)) en 10-malige verdunningen.
De reden hiervoor is dat een eventuele shift van de piekextinctie door de matrix geen rol speelt.
Je meet vervolgens van de stoffen het hele spectrum door, is een extinctie te hoog dan pak je een volgende verdunning enz.
Aan de hand van de spectra bepaal je dan welke pieken je gaat gebruiken want het is niet altijd handig om alleen de hoogste extincties te gebruiken, meerdere pieken die beter van elkaar gescheiden zijn geven vaak betere resultaten bij de analyse.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures