permeabilitiet

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 89

permeabilitiet

voor bio heb ik een pracht van een experiment gedaan waarbij ik de permeabiliteit meette bij verschillende temperaturen...

nou is mijn vraag: is er een verband tussen de temperatuur en de permeabilitiet?

is het een recht evenredig verband: des te hoger de temp., des te hoger de pr?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: permeabilitiet

Kun je iets meer vertellen over je experiment?

Recht evenredig is veel strakker dan "des te hoger, des te hoger", hoor! Er zijn heel veel eigenschappen die "groter" worden als de temperatuur stijgt, maar ik kan er nu niet één verzinnen die echt recht evenredig is met de temperatuur. Een van de conclusies zou zijn dat de waarde van die eigenschap precies nul wordt bij T=0K.

Berichten: 2.035

Re: permeabilitiet

Ik neem zo maar aan dat het gaat over membraan-permeabiliteit, en in dat geval levert een G 8-[ ;) gle search op 'membrane permeability temperature' 900.000 hits op ;)

Lijkt me sterk als daar niet iets tussen zit....

Het is in ieder geval zo dat er altijd snel een 'bovenlimiet' voor de permeabiliteit zal zijn; biologische membranen denatureren bij een bepaalde temperatuur, en artificiele membranen bereiken snel hun 'maximale poriegrootte'.....

Berichten: 89

Re: permeabilitiet

over het experiment:

we namen 6 evengrote stukjes biet... spoelden ca. 10 min. met leidingwater... vervolgens werden ze 1 min. in waterbaden van 40, 45, 50, 55, 60, 65 en 100 graden gedaan... een uur laten staan... en vervolgens de extinctie( eerst de beste golflengte bepaald)...

de resultaten waren per persoon nogal verschillend.. bij sommige liep de pr op maar bij mij was de extinctie het hoogst bij 60 graden C.... helaas kank mn resultaten (nog) niet hier neerzetten.. mn lab.journaal ligt nog op ut lab 8-[

Berichten: 89

Re: permeabilitiet

The Herminator schreef: Ik neem zo maar aan dat het gaat over membraan-permeabiliteit, en in dat geval levert een G 8-[ ;) gle search op 'membrane permeability temperature' 900.000 hits op ;)

Lijkt me sterk als daar niet iets tussen zit....

Het is in ieder geval zo dat er altijd snel een 'bovenlimiet' voor de permeabiliteit zal zijn; biologische membranen denatureren bij een bepaalde temperatuur, en artificiele membranen bereiken snel hun 'maximale poriegrootte'.....
idd.. thnx... khad alleen gezocht int Nederlands ;)

Re: permeabilitiet

we namen 6 evengrote stukjes biet


Harm, ik denk dat je hier nogal wat variabelen introduceert die je resultaten kunnen beinvloeden zoals het oppervlak van je membraam, de concentratie van de kleurstof, de grootte(inhoud) van de cellen ed. Het zou denk de resultaten drastich verbeteren als je bij een dergelijk experiment in triplo of meer zou meten om een idee te krijgen van de reproduceerbaarheid.

Het zou mischien wel aardig zijn om alle resultaten van je mede experimentatoren met die van jou te matchen.

Berichten: 89

Re: permeabilitiet

we namen 6 evengrote stukjes biet
Harm, ik denk dat je hier nogal wat variabelen introduceert die je resultaten kunnen beinvloeden zoals het oppervlak van je membraam, de concentratie van de kleurstof, de grootte(inhoud) van de cellen ed.
en ook nog dat we de reageerbuizen tot ca. de helft moesten vullen met demi-water...

volgens de begeleider komt het bij bio niet zo precies... maar kvind het nogal idioot.. tis nogal verschillend wat iedereen eruit krijgt en moet allemaal maar goed wezen.. 8-[

Re: permeabilitiet

volgens de begeleider komt het bij bio niet zo precies


en hij weet het denk ik ook niet zo precies

Ik denk dat hij helemaal gelijk heeft nu je aangeeft dat je met demiwater werkt.

Ik heb net te snel gereageerd 8-[

In de cel zit een grote concentratie aan stoffen waaronder de kleurstoffen waarmee je de permeabiliteit wilt meten.

De celmembramen zullen deze niet doorlaten want ze zijn te groot en de manier om ze eruit te krijgen is door de celwanden kapot te maken.

Als je de stukjes in demiwater gooit zal door osmose water de cel ingaan om de concentraties binnen en buiten de cel gelijk te maken waardoor de druk in de cellen oploopt en deze uiteindelijk zullen barsten. Nu komen de kleurstoffen vrij die je kunt meten.

Wat je meet is niet de permeabiliteit maar de stabiliteit van de celwanden in water bij verschillende temperaturen.

Berichten: 89

Re: permeabilitiet

volgens de begeleider komt het bij bio niet zo precies
en HIJ weet het denk ik ook niet zo precies

Ik denk dat hij helemaal gelijk heeft nu je aangeeft dat je met demiwater werkt.

Ik heb net te snel gereageerd 8-[

In de cel zit een grote concentratie aan stoffen waaronder de kleurstoffen waarmee je de permeabiliteit wilt meten.

De celmembramen zullen deze niet doorlaten want ze zijn te groot en de manier om ze eruit te krijgen is door de celwanden kapot te maken.

Als je de stukjes in demiwater gooit zal door osmose water de cel ingaan om de concentraties binnen en buiten de cel gelijk te maken waardoor de druk in de cellen oploopt en deze uiteindelijk zullen barsten. Nu komen de kleurstoffen vrij die je kunt meten.

Wat je meet is niet de permeabiliteit maar de stabiliteit van de celwanden in water bij verschillende temperaturen.
tis een zij...maar dat kon jij ook niet wtn ;)

maaruh.. de anthocyaan gaat normaal gesproken er dus sws niet door heen...

door het vervarmen gaan de cellen dus kapot... maar zou het dan mogelijk zijn dat in 1 min. alle cellen kapot zijn en alle kleurstof er dan uit is?....

het rare was dan dus nl. dat ik mn max. had bij 60 graden C... toen werd het weer een stuk minder... en bij 100 graden C weer wat meer... maar nog niet zoveel als bij 60 :S...

khou ut maar fouten tijdens het uitvoeren v/h experiment

Re: permeabilitiet

maaruh.. de anthocyaan gaat normaal gesproken er dus sws niet door heen...


Ik verwacht van niet want dan zou de grond rond een biet ook rood gekleurd worden.
maar zou het dan mogelijk zijn dat in 1 min. alle cellen kapot zijn en alle kleurstof er dan uit is?


Dat kun je zien bij je proef als het blokje kleurloos is dan is alles eruit, ik verwacht dat als je lang genoeg doorgaat inderdaad een af ander kleuloos protje over houdt na spoelen

Berichten: 6

Re: permeabilitiet

Deze wet kan je er ook nog bij betrekken;

het is in feite de basis voor de verklaring van je waarnemingen!

'delta' G = 'delta' H - T * 'delta' S

waarbij G de gibbs vrije energie voorstelt,

H, de enthalpie, (warmte energie)

T, de temperatuur,

en S de entropie, (= een maat voor de wanorde; deze orde zal toenemen bij hogere T)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: permeabilitiet

brext schreef:

'delta' G = 'delta' H - T * 'delta' S
Erg belangrijk, maar ik zie niet hoe hier de permeabiliteit mee verklaard kan worden, aangezien het een niet-evenwichtsproces betreft.

Voor niet-evenwichtsprocessen kan de reversibele thermodynamica weinig hulp bieden, en kunnen beter diffusie- en transportvergelijkingen worden gebruikt.

Reageer