[scheikunde] Welke zouten zijn het?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 16

[scheikunde] Welke zouten zijn het?

Hallo,

Ik moet voor school een practicumopdracht over zouten maken, dit moet ik samen met iemand anders eerst thuis voorbereiden.

Alleen bij één onderdeel komen we er niet uit, dit is wat we moeten doen:

Onderdeel 4. Welke zouten zijn het?

Je krijgt twee genummerde reageerbuizen waarin twee verschillende zouten zijn opgelost. Deze zouten kunnen zijn: natriumnitraat, natriumsulfaat, natriumcarbonaat of natriumchloride.

Welke zout zit in welke reageerbuis? Geef naukeurig en schematisch aan hoe je het onderzoek uitvoert en vermeld duidelijk je waarnemingen.

Help me astublieft 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Welke zouten zijn het?

Denk aan het gebruik van pH-papier en neerslagreacties (tabel 45 in de BINAS)

Berichten: 16

Re: [scheikunde] Welke zouten zijn het?

Van de tabel 45 in de BINAS ben ik me bewust, die moesten we ook gebruiken bij de andere vragen, maar wat is pH-papier?

Berichten: 16

Re: [scheikunde] Welke zouten zijn het?

Je kan alcohol aan de oplossing toevoegen en da oplossing in brand steken. aan de kleur van de vlam kan je dan de oplossing benoemen dacht ik. :-)

Berichten: 16

Re: [scheikunde] Welke zouten zijn het?

Je kan alcohol aan de oplossing toevoegen en da oplossing in brand steken. aan de kleur van de vlam kan je dan de oplossing benoemen dacht ik. :-)
Klinkt wel vet ;) allen het probleem is dat ik nog maar in de 4de zit en mijn leraar dit denk ik niet zo'n goed idee vind ;) het volgens mij de bedoeling dat we er achter komen door andere zouten er aan toe te voegen. We moeten dan met behulp van de neerslag reactie bepalen welke zouten het zijn. WE weten alleen niet welke stoffen wel dan moeten uitkiezen, omdat en (volgens mij 6)verschillende mogelijkheden zijn om die stoffen te verdelen.

Ik ga wat je zegt in ieder geval even voorstellen aan meneer ;) lijkt me leuk om te doen 8-[

Berichten: 16

Re: [scheikunde] Welke zouten zijn het?

Ja kan voor het aantonen van natriumsulfaat misschien koperchloride toevoegen. na reactie zou de oplossing blauw moeten kleuren wat wil zeggen dat er kopersulfaat wordt gevormd. Hiermee heb je dan natriumsulfaat aangetoond. 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Welke zouten zijn het?

pH-papier geeft bij verschillende pH-waardes verschillende kleuren. Je kunt er dus een grove schatting van de pH mee krijgen.
Je kan alcohol aan de oplossing toevoegen en da oplossing in brand steken. aan de kleur van de vlam kan je dan de oplossing benoemen dacht ik. :-)
@waviestofke: Dan ben ik toch erg benieuwd welke kleuren je verwacht wanneer je de gegeven zouten op deze manier gaat 'verbranden'. Het zijn immers allemaal natriumzouten.

Berichten: 16

Re: [scheikunde] Welke zouten zijn het?

geven ze dan allemaal dezelfde kleur van vlam? 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Welke zouten zijn het?

Ja kan voor het aantonen van natriumsulfaat misschien koperchloride toevoegen. na reactie zou de oplossing blauw moeten kleuren wat wil zeggen dat er kopersulfaat wordt gevormd. Hiermee heb je dan natriumsulfaat aangetoond. 8-[
En wat is de kleur van een koper(II)chloride oplossing of een koper(II)nitraat oplossing?

Berichten: 16

Re: [scheikunde] Welke zouten zijn het?

juis ja 8-[ . Ik zal het maar aan de Afbeelding overlaten ;)

maar toch een kleine vraag. Moet het telkens met eenzelfde zout reageren? want dat had ik ni uit de opdracht kunnen halen ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Welke zouten zijn het?

geven ze dan allemaal dezelfde kleur van vlam? 8-[
Ja: oranje.

Berichten: 660

Re: [scheikunde] Welke zouten zijn het?

ik weet niet wat ze bij jullie doen hoor maar ik heb zo'n vraag in Havo 4 en Havo 5 in mijn proefwerk gehad....

Beryllium: fijn om te weten. En wat heeft de topicstarter daar aan?

Berichten: 16

Re: [scheikunde] Welke zouten zijn het?

ik weet niet wat ze bij jullie doen hoor maar ik heb zo'n vraag in Havo 4 en Havo 5 in mijn proefwerk gehad....
Dan zou je ook vast wel het antwoord kunnen geven 8-[ Ik zit trouwens in 4vwo (pakket Natuur en gezondheid). Het kan ook best zijn de we een vraag zoals dit in het proefwerk krijgen, maar dat proefwerk hebben we nog niet gehad dus....

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Welke zouten zijn het?

Bijna alle nitraten lossen op in water

De natriumcarbonaat toon je aan met ijzer(II)chloride

De natriumsulfaat met bariumchloride

En de natriumchloride met zilvernitraat

Zoek zelf maar een volgorde of werkwijze uit 8-[

Berichten: 48

Re: [scheikunde] Welke zouten zijn het?

Binas tabel 35. Neerslagreacties (of hoe die tabel ook heet). Dat zou ik gebruiken bij zo'n vraagstuk.

Reageer