Springen naar inhoud

Antiseptische middelen in zeep

• Log in om te kunnen reageren

Nona

Nona

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 december 2005 - 18:44

Wij moeten een onderzoek doen naar de antiseptische middelen in zeep. Ik kan al moeilijk vinden wat die middelen zijn, weet alleen salicylzuur en chloorhexidine.. Kunnen jullie mij er misschien bij helpen hoe ik dit moet gaan doen? Thnx!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 12 december 2005 - 19:14

Zou iets meer kunnen vertellen over wat voor een soort onderzoek je moet doen.
We kunnen je dan gerichter helpen.

Gerard

Nona

Nona

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 december 2005 - 19:52

Nouja.. het enige wat ik gekregen heb is: Onderzoek naar antiseptische middelen in zeep. Ondersteun dit onderzoek met experimenten..

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 12 december 2005 - 20:01

Ik heb hier twee links over antiseptische zeep, ze zijn wel in het engels maar als je iets niet snapt meldt het dan even dan zal ik het prberen toe te lichten

http://ebn.bmjjourna...rint/6/2/54.pdf

http://www.madsci.or...85894.Gb.r.html

Houdt even in de peiling dat de discussie over de effectiviteit van antiseptische zepen nog steeds een discussiepunt is en dat de adviezen hierover regelmatig veranderen.

Gerard

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 december 2005 - 20:02

Je zou de concentraties van chloorhexidine of salicylzuur kunnen bepalen met HPLC. Je zou ook deze stoffen kunnen isoleren uit de zeep. Met wat extracties en kolomchromatografie zou dat wel moeten lukken. Aan de zuivere verbindingen kun je dan wat struktuuropheldering doen (NMR, IR, MS).

Wanneer je het over een heel ander boeg wil gooien kun je wat bacteriegroei-experimentjes in de aanwezigheid van zeep met en zonder desinfectiemiddel doen.

Nona

Nona

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 december 2005 - 20:04

Okť bedankt..! ik ga het doen met voedingsbodems en bacterien e.coli en s.epid!

Okkie_CF

Okkie_CF

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 december 2005 - 08:00

in zeep worden ook vaak natuurlijke olieen gebruikt, zoals Thymolie, citroenolie etc. Ook deze hebben een desinfecterende functie en worden vaak in afwasmiddelen gebruikt.
Deze kun je identificeren door de geur componenten die eraf komen.
Zeep oplossen in water en dan uitschudden met een oplosmiddel.
Alleen heeft deze extractie vaak last van surfactants die meekomen.

Als dat zo is:
extractie met pentaan via soxhlet.
Pentaan gieten op vast CO2 zodat de surfactants vast worden.
Pentaan afgieten en voila, een helder extract.

Via GC-MS kom je een heel eind.

Thymol, Carvacrol, Limonene zijn goede componenten om naar te zoeken.

Apotheker

Apotheker

• >100 berichten
  • 158 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 december 2005 - 15:06

Hoe er rekening mee dat salicylzuur niet zo desinfecterend werkt. Het wordt vooral als keratyolyticum gebruikt en heeft een fungistatisch en zwak bacteriostatisch effect (de groei wordt afgeremd). Verdere krachtige antiseptica in zepen zijn o.a. chloroxylenol (Dettol), triclosan, diverse etherische oliŽn (zoals het thymol bevattende thymolie, maar ook tea tree olie, die allemaal fenolische verbindingen bevatten). Chloorbutanol en zelfs povidonjood (makkelijk aan te tonen met zetmeel, wel enkel met syndets, aangezien bij echte zeep het jood geaddeerd wordt aan de dubbele bindingen) wordt gebruikt in antiseptische zepen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures