Kwaliteitszorg

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 50

Kwaliteitszorg

wie weet een site of kan mij uitleggen hoe het zit met de 1e 2e en 3e lijnscontrole in een lab ?

Re: Kwaliteitszorg

Geldend voor een klinisch laboratorium

1e lijns autorisatie

Er wordt gecontroleerd of de analyse correct is verlopen, zijn de instellingen van de apperatuur in orde, geen foutmeldingen en zijn de kwaliteitscontrolemonsters binnen de vastgestelde grenzen.

2e lijns autorisatie

Door een andere analist (meestal een senior of labhoofd) controleert of de resultaten plausibel zijn als ze vergeleken worden met de andere en oudere resultaten die van de patient bekend zijn.

3e lijns autorisatie

De klinisch chemicus loopt de resultaten na in het licht van wat bekend is over de medische geschiedenis van de patient.

Al naar gelang het belang van de analyses of kansen op fouten wordt meer of minder intensief gecontroleerd en kunnen autorisaties gedeeltelijk in elkaar geschoven worden.

Berichten: 50

Re: Kwaliteitszorg

oh ok weet je het toevallig ook voor een Chemisch lab ?

Re: Kwaliteitszorg

Helaas kan ik je daar niet mee helpen, ik verwacht daar grote verschillen zullen zijn al naar gelang de aard en de grote van het lab en naar de impact van de analyses die verricht worden.

Misschien kunnen de anderen op dit forum hierover wat vertellen, ik ben er eigelijk ook wel nieuwsgierig naar.

Gerard

Berichten: 50

Re: Kwaliteitszorg

is er niemand die dit weet ? :eusa_sick:

Re: Kwaliteitszorg

Kom op mensen, is er niemand die op een chemisch lab werkt waar ze uitslagen autoriseren, dat op chemische laboratoria uitslagen de deur uitgaan zonder kontrole op betrouwbaarheid en zonder kwaliteitscontrole?

Bij mij wil dat er niet in dus geef eens respons op dit topic.

:eusa_sick: Gerard

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Kwaliteitszorg

Ikzelf werk op een farmaceutisch lab. De terminologie 1e lijns wordt bij ons niet gebezigd, maar ik kan wel schrijven hoe het er bij ons aan toe gaat:

De analist voert de bepaling uit en genereert data, waar hij uiteraard kritisch naar kijkt of deze in de lijn der verwachting liggen en dat deze niet te veel afwijkt van "in het verleden behaalde resultaten".

De verificateur controleert deze data ook nog eens, en controleert ook of de verkregen data op de juiste manier zijn verkregen (dwz apparatuurinstellingen, massa's goed, en noem maar op).

De sectieleider controleert dit nogmaals, waarbij globaal naar de data wordt gekeken. Deze controleert dus niet of de goede massa is ingewogen, maar wel wordt naar de "uitkomst" van de bepalingen gekeken, of deze in de trend liggen en niet out of specifications zijn.

Verder hebben we nog de apotheker (verantwoordelijk voor de vrijgifte van het product), die het totaalplaatje bekijkt en indien dit klopt, het medicijn vrijgeeft voor de markt. Voorbeeldje: Afbraakprodukten en pH zijn aan elkaar geralateerd. Hoe meer afbraakproducten, hoe hoger de pH (is niet zo, dit is maar een voorbeeld). Als nu bij de gehaltebepaling een hoog gehalte afbraakproducten wordt gemeten, maar de pH is niet veranderd (wat wel zou moeten), dan moet de apotheker dit zien, en eventueel besluiten tot vervolgacties.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Reageer