[scheikunde] Titratie vraag + galvanische cel vraag

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 153

[scheikunde] Titratie vraag + galvanische cel vraag

1)

10,0 ml azijnzuuroplossing met dichtheid 1,029 g/ml wordt getitreerd met een 1,00 M natriumhydroxideoplossing. Het equivalentiepunt wordt bereikt na toevoegen van 12,0 ml. (azijnzuur: MM=60, pKa=4,74)

a) Welke indicator wordt hiervoor gebruikt en welke kleuromslag gebeurt er.

Ik denk fenolfthaleïne en als kleuromslag kleurloos --> roodviolet.

b) Bereken massaprocent van de oorspronkelijke azijnzuuroplossing.

10,0 ml * 1,029 g/ml = 10,29 g ? Of is het zo simpel niet ?

c) Aan het mengsel verkregen bij equivalentiepunt wordt 10,0 ml van de oorspronkelijke azijnzuuroplossing toegevoegd. pH oplossing ?

Dit geeft dan 20,0 ml azijnzuur en 12,0 ml natriumhydroxide. Het lukt me niet hiervan de pH te berekenen.

2)

Om Kst te bepalen wordt een galvanische cel gemaakt met 50,0 ml van een 1,00 M zilvernitraatoplossing en 50,0 ml van een 0,100 M kopersulfaatoplossing.

Gegeven: E°Ag+/Ag=0,80V , E°Cu2+/Cu=0,34V

a) Welke elektroden komen hiervoor in aanmerking en hoe worden kathode en anode met potentiometer verbonden om positieve celpotentiaal te bekomen ?

Zilverelektrode in rode contactpunt, koperelektrode in blauwe. Denk ik.

b) Hoe moeten de oplossingen met elkaar in contact gebracht worden ?

Zoutbrug.

c) Wat is de celpotentiaal die men opmeet ?

Potentiaal voor elke halfcel berekenen met Nernstvergelijking en de grootste van de kleinste aftrekken.

0,80V - 0,3105V = 0,4895V

Dit zal wel kloppen zeker ?

d) Wanneer men aan de koperoplossing 50,0 ml van een 0,80 M ammoniakoplossing toevoegt neemt potentiaal toe met 0,26 V. Wat is de stabiliteitsconstante van de reactie ?

Geen idee...

Alle hulp is welkom. Alvast bedankt!

Berichten: 161

Re: [scheikunde] Titratie vraag + galvanische cel vraag

Ik zal je een beetje op weg helpen:

b. je moet eerst bepalen hoeveel azijnzuur je hebt....er is 12 ml 1 molair NaOH gebruikt.. hoeveel mol is dit? Deze hoeveelheid is gelijk aan het aantal mol azijnzuur in je oplossing, dit kan je omrekenen naar het aantal gram HAc dat je deelt door de oorspronkelijke hoeveelheid grammen (10,29 gram)

c. Wat voor reactie krijg je tussen azijnzuur en NaOH? In het EP heb je geen azijnzuur en NaOH meer.... maar de geconjugeerde base... als je hieraan azijnzuur toevoegd heb je een buffer. De concentratie HAc hierin en Ac- heb je bij b. berekend.

2. d. Wat voor reactie treedt op en wat is de formule voor je stabiliteitsconstante?

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: [scheikunde] Titratie vraag + galvanische cel vraag

1 b) 0,012 l . 1M = 0,012 mol

0,012 mol . 60 g/mol = 0,72 g

0,72 g / 10,29 g = 0,07 = 7%

1 c) pH = pKHA + log [Ac-]/[HAc]

[Ac-] en [HAc] vind ik toch niet terug in de berekening bij b hoor.

2 d) Dit geeft een complexatiereactie tussen ammoniak en Cu2+.

Cu2+ + 4NH3 <==> Cu(NH3)42+

KST = ( [Cu(NH3)42+] ) / ( [Cu2+] . [NH3]4 )

En hoe bereken je KST ?

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: [scheikunde] Titratie vraag + galvanische cel vraag

Voor vraag 1b.

12,0 ml NaOH + 20,0 ml CH3COOH

Nu moet je nog de concentratie van het azijzuur berekenen. Je weet de massadichtheid en de molaire massa, deze deel je door elkaar en dan bekom je 0,017 mol/ml, dit is dan gelijk aan 1,7*10-5 M.

De concentraties na het mengen:

[NaOH] = 1M * 12/32 = 0,375 M

[CH3COOH] = 1,7*10-5 M * 20/32 = 1,06*10-5 M

Dan bufferformule toepassen en ik bekom dan een pH van 9,29.

Volgens mij zit ik ergens fout. :s

Ik vermoed bij de concentratie azijnzuur, waarom mag je trouwens V1*C1 = V2*C2 niet toepassen ?

Hierbij bekom ik een concentratie van 1M*12,0ml/10,0ml = 1,2M wat nooit kan kloppen.

Reageer