Springen naar inhoud

Eenstapsreactie/meerstapsreactie

• Log in om te kunnen reageren

Waxter

Waxter

• >25 berichten
  • 49 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 december 2005 - 22:19

Hoe kun je zien of een chemische reactie een eenstapreactie is of een meerstapsreactie

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jeffrey_Buter

Jeffrey_Buter

• >250 berichten
  • 857 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 december 2005 - 09:22

Wat bedoel je precies met je vraag?
Ik gok erop dat je bedoeld of de reactie op moleculair niveau via 1 stap of 2 stappen reageert.

Voor organische chemie geldt:
Kijk naar wat voor reactie je wilt doen (substitutie of eliminatie) en kijk er naar of het een tertiare, secundaire of primaire substraat is wat je wilt laten reageren.
Voorbeeld:
Substitutie via een Sn2 mechanisme is zoals je wellicht weet een reactie waarbij zowel het substraat als het nucleofiel mee doet aan de reactie. Dit gebeurt bij een primaire en een beetje secundaire organische stof.
Bij de de reactie tussen 1-chloorpropaan met hydroxide zal je hydroxide gedeeltelijk binden aan het C-atoom waar ook je chlooratoom zit. Terwijl dit gebeurt zal het chlooratoom gaan los laten van het C-atoom en OH geheel binden.
Dit kan omdat er geen sterische hinder is van vertakkingen die je wel bij tertiare substraten hebt.

Veranderd door JeffreyButer, 13 december 2005 - 09:25

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 december 2005 - 18:41

Dit is nog niet zo simpel. Ik heb nog geleerd dat dit voor veel reacties alleen kon worden uitgevist door naar het gedrag van de reactiesnelheid te kijken als functie van de concentraties van de uitgangsstoffen en produkten.

Tegenwoordig zijn er allerlei supersnelle spectroscopische technieken die reacties kunnen volgen dus ik denk dat het nu iets eenvoudiger te meten is, maar aan de reactievergelijkingen kun je dat niet zomaar zien zonder mechanismen uit je hoofd te leren.

Jeffrey_Buter

Jeffrey_Buter

• >250 berichten
  • 857 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 december 2005 - 21:15

Dit is nog niet zo simpel. Ik heb nog geleerd dat dit voor veel reacties alleen kon worden uitgevist door naar het gedrag van de reactiesnelheid te kijken als functie van de concentraties van de uitgangsstoffen en produkten.

Tegenwoordig zijn er allerlei supersnelle spectroscopische technieken die reacties kunnen volgen dus ik denk dat het nu iets eenvoudiger te meten is, maar aan de reactievergelijkingen kun je dat niet zomaar zien zonder mechanismen uit je hoofd te leren.

Wij leren momenteel uit het boek: Organic Chemistry van Morrison and Boyd en daarin staat uitgelegt wat voor substraat wat voor mechnisme volgt.

Substitutie reactie aan een tertiair substraat = Sn1
Substitutie reactie aan een primair substraat = Sn2
Substitutie reactie aan een secundair substraat = mengsel

Het omgekeerde verhaal geldt (volgensmij) voor de eliminatiereacties E1 en E2

Dit alles wel met de voetnoot dat er omlegging in het molecuul kan plaats vinden. De reactie zal via het meest stabiele carbokathion lopen (Sn1 en E1)

Het kan ook zijn dat mijn organische kennis te slecht is om deze conclusie te trekken. Ik zit nu in mijn 2de kwartaal waarin ik Organische chemie krijg en heb pas ook ontdekt wat de eliminatie reactie zijn en ook de mechanismen. Teven heb ik ook geleerd dat het oplosmiddel ook weer invloed heeft het reactieverloop.
Maar deze stof moet ik eerst nog eens goed gaan leren maar zoals gezegt leren wij wel de mechanismen en dit met simpele voorbeelden.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 december 2005 - 21:45

Nu heb je 5 reacties uitgelegd. Er zijn meer reacties dan organische eliminaties en substituties...

Jeffrey_Buter

Jeffrey_Buter

• >250 berichten
  • 857 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 december 2005 - 21:54

Nu heb je 5 reacties uitgelegd. Er zijn meer reacties dan organische eliminaties en substituties...

Daar moet ik nog achter komen dus...maar ik ben nog jong 8-[

Waxter

Waxter

• >25 berichten
  • 49 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 december 2005 - 17:10

antwoord dat ik zoek moet veel simpeler zijn

dit stond als bijvraag bij een oefening zoals

a+b => c + d

dan zijn er wat concentraties gegeven en de waarde van K

en moet jij dus zeggen of dit een meerstapsreactie kan zijn

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures