vitro fertilisatie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 660

vitro fertilisatie

wat houd vitro fertilisatie in dat stond in een stuk tekst wat ik las. dit is een deel ervan:

Amerikaans-Franse onderzoeksteam vergeleek gekloonde runderembryo's van ongeveer zeven dagen oud met embryo's die door kunstmatige inseminatie of in vitro fertilisatie waren gemaakt.

of heb ik gewoon stom gelezen en is het een andere naam voor kunstmatige inseminatie.

mvg kevin.

Berichten: 170

Re: vitro fertilisatie

of heb ik gewoon stom gelezen en is het een andere naam voor kunstmatige inseminatie
Yep 8-[

in vitro : kunstmatig

fertilisatie : bevruchting (inseminatie)

Grts

El Blanco

Berichten: 660

Re: vitro fertilisatie

aha oke bedankt ik dacht al zoiets maar moest het even zeker weten ...

Berichten: 2.035

Re: vitro fertilisatie

Het heet in vitro fertilisatie , afgekort IVF 8-[

KI is toch iets heel anders... dit slaat namelijk alleen op de methode van insemineren.

IVF staat voor het bevruchten van een eicel 'in een reageerbuis' (in vitro staat in het algemeen voor 'in een buis', maar het kan ook bijv. een petri-schaal zijn ;) )

De bevruchte eicellen worden na de bevruchting teruggeplaatst in de baarmoeder van het zwanger te maken organisme....

Berichten: 660

Re: vitro fertilisatie

kun je dan precies het verschil aangeven wat doen ze bij KI dan en wat bij IVF (staat al uitgelegd maar zou graag het verschil mooi weten) ... dus vooral wat dan KI is ...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: vitro fertilisatie

KI = inbrengen van sperma in de moeder op kunstmatige wijze. Dit wordt gedaan zodat de vader niet bij de moeder hoeft te worden gebracht.

IVF = inbrengen van embryo's die buiten het lichaam op kunstmatige wijze uit sperma en eicel zijn gemaakt. Draagmoeder kan een ander zijn dan de donormoeder.

Voor KI is een "normale" dosis sperma benodigd (misschien kun je 10 bevruchtingen doen met de hoeveelheid in een zaadlozing of zo, details ken ik niet), voor IVF is een minidruppeltje sperma voldoende.

edit: bij IVF moet de "draagmoeder" behoorlijk met hormonen bewerkt worden zodat de baarmoeder bereid is om het embryo te aanvaarden.

Berichten: 660

Re: vitro fertilisatie

oke dan weet ik genoeg bedankt .

Berichten: 2.035

Re: vitro fertilisatie

Nog even voor de volledigheid: rwwh spreekt steeds van een 'draagmoeder' (wat in het algemeen een aanduiding is voor iemand die een kind van/voor een ander draagt), maar bij IVF worden, in 95% van de gevallen, de bevruchte eitjes gewoon weer teruggeplaatst bij degene waar ze van afkomstig waren 8-[

Berichten: 1.153

Re: vitro fertilisatie

off topic: en ik maar denken dan IVF voor instituuts veiligheids functionaris stond...

Reageer