Kanonieken

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 31

Kanonieken

Bij het schrijven van kanonieken kan men 2 verdelingen maken: we zitten te werken met een n-л systeem (elektronenrijke plaats verspringt over 2 bindingen) of we werken met een л- л systeem (elektronendeficiënte plaats verspringt over 2 bindingen).

In het n-л systeem zijn de isovalente kanonieken belangrijk en bij het л- л systeem zijn de heterovalente kanonieken belangrijk.

Maar hoe kan je nu te weten komen of het een isovalante of een heterovalente kanoniek is?

Is er een manier om dat te zien want bij л- л systeem kan men zowel heterovalente als isovalente kanonieken bekomen.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.

Berichten: 311

Re: Kanonieken

Kun je dat misschien zien aan het kwantumgetal? In is Q niet gewoon een sommatie waarbij je het onderscheidt niet hoeft te maken, maar slechts N! veranderd met electronenrijk en electronenarm?

Dit is lang geleden. Mijn Thermodynamica is roestig.

Berichten: 4

Re: Kanonieken

Hey,

Het verschil is redelijk makkelijk uit te leggen, in de praktijk is dit iets moeilijker :eusa_sick: . Bij isovalente kanonieken neemt er een vrij elektronenpaar mee aan de conjugatie, bij heterovalente niet. Het gevolg is dat bij isovalente kanonieken het aantal dubbele bindingen steeds dezelfde is. De bijdrage van de isovalente is ook groter dan de heterovalente kanonieken.

Hopelijk is de uitleg nog niet te laat :P

Berichten: 677

Re: Kanonieken

Hoi,

Isovalnte kanonieken hebben evenveel dubbele bindingen als de kanoniek met het minimum aantal formele ladingen, heterovalente kanonieken hebben minder dubbele bindingen. :eusa_sick:

Berichten: 11

Re: Kanonieken

Maar als je nu zo een opgave krijgt, hoe weet je dan welk systeem het is? Want ik heb dat duidelijk nog niet door...

Bij // \ /// N- (- = vrije elektronenpaar) = cyanoëtheen.

Een л-л syteem volgnes mijn boek, maar als ik nu gewoon 1 vd driedubbele binding naar links schuif en dat vrije elektronenpaar in de plaats zette?

--> // \\ /// N

Dan is het toch een n-л systeem? En ik zie daar geen fout in. Waarom is dit dan wel fout? Er staat iets in mijn boek van octetregel, maar dat snap ik duidelijk niet...

anyone can help? :oops:
"Optimism is our moral duty"

Berichten: 677

Re: Kanonieken

Je bedoelt de volgende canonieken:

Afbeelding

Het probleem is dat er een koolstofatoom is met 5 bindingen. Dat is onmogelijk.

Het Vrij Elektron Paar 'VEP) van stikstof zit niet in de conjugering: geen afwisseling van dubbele en enkelvoudige bindingen. Eigenlijk zit dit VEP in een sp-hybriedorbitaal van N, en niet in een p -orbitaal zoals vereist in een conjugering.

Reageer