Springen naar inhoud

[scheikunde] Acetylsalicylzuurbepaling met extinctie.

• Log in om te kunnen reageren

JP

JP

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 december 2005 - 14:51

Hoi,
Ik moet voor scheikunde een PO maken over de bepaling van het acetylsalicylzuurgehalte in een aspirine met behulp van een spectrofotometer. Dit is de opdracht:
Los 0.25 gr salicylzuur op in 250 mL 50% ethanol en verdun deze oplossing 1:10 in 50% ethanol. Maak een ijkreeks door achtereenvvolgens 1,2....5 ml standaardopl aan te vullen tot 9,0 ml met water en voeg steeds 1 ml Fe3+ opl toe. Meet nu van iedere buis de extinctie en maak een ijklijn. (golflengte = 500nm).

Om het gehalte aan acetylsalicylzuur te kunnen bepalen moet je eerst hydrolyseren tot salicylzuur.
Wrijf een afgewogen tablet fijn, weeg ong de helft af en los op in 100 ml kokend water. voeg 5 ml NaOH 1M toe een enige druppels fft, laat een 10 min zachtjes koken. Laat afkoelen en druppel HCl 1M toe tot kleuloos. vul aan met ethanol (en water) tot 250 ml. verdun een deel 1:10 als hierboven en meet de extinctie.

Die ijklijn heb ik gemaakt door de concentratie salicylzuur uit te zetten tegen de extinctie. De extinctie heb ik gemeten bij het mengsel van de pil.
nu heb ik in de grafiek met bijbehorende extinctie de concentratie afgelezen maar ik heb geen id wat ik nu moet doen 8-[ ?

iemand suggesties?
Alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

geomario

geomario

• >100 berichten
  • 186 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 december 2005 - 17:45

Je weet nu de concentratie acetylsalicylzuur in de verdunde oplossing.

In de 250ml maatkolf was de concentratie dus 10 keer zo hoog.

Je kunt nu uitrekenen hoeveel gram acetylsalicylzuur in die 250ml zat. Als je weet hoeveel monster je hebt ingewogen in die maatkolf kun je uitrekenen wat het gehalte acetylsalicylzuur in het monster was.

JP

JP

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 december 2005 - 20:13

In de grafiek staat de concentratie salicylzuur uitgezet tegen de extinctie. Ik kan dus de concentratie salicylzuur aflezen maar niet de concentratie acetylsalicylzuur of zijn deze gelijk?
Zo ja, in mijn monster zat 4 mL oplossing. Mag ik deze nu vermenigvudigen met de concentratie (die ik heb afgelezen) en vervolgens vermenigvuldigen met de molmassa van acetylsalicylzuur? Nu weet ik de massa en kan ik uitrekenen hoeveel dit is tov de hele pil.
Is dit goed of moet ik er nog rekening houden dat de opl 1:10 verdund is?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11110 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 december 2005 - 00:19

Om het gehalte aan acetylsalicylzuur te kunnen bepalen moet je eerst hydrolyseren tot salicylzuur.
Wrijf een afgewogen tablet fijn, weeg ong de helft af en los op in 100 ml kokend water. voeg 5 ml NaOH 1M toe een enige druppels fft, laat een 10 min zachtjes koken. Laat afkoelen en druppel HCl 1M toe tot kleuloos. vul aan met ethanol (en water) tot 250 ml. verdun een deel 1:10 als hierboven en meet de extinctie.

Waarvoor denk je dat die stap is? Als je dat niet weet ben je aardappelen aan het koken aka niet weten wat je doet.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures