Springen naar inhoud

redoxreacties

• Log in om te kunnen reageren

ennas_CF

ennas_CF

• >25 berichten
  • 65 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 december 2005 - 17:07

hallo kheb een klein probleempje..

Ik weet perfect hoe je redoxreacties moet doen.. maar ik struikel altijd over 1 blok.. de oxidatietrappen.

Bv.NaClO2 +HNo3 --> HClO2 + NaNo3

ik weet dat de oxidatietrap van Na +1 , Cl +3 en O2 -2 bij de eerste reagentie maar in godsnaam hoe kom je toch aan dat middelste getal Cl +3 in u periodiek systeem staat toch 2- ... ik weet dat dit geen redox reactie is omdat de oxidatietrappen van de ene gelijk zijn aan de andere... maar kan mij iem helpen waar Cl bv +3 is bij NaClo2

dankje als je mij wil helpen!!

Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Veranderd door Beryllium, 15 december 2005 - 18:42

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 december 2005 - 17:24

Na is zo ver ik weet altijd +1
O is zo goed als altijd -2 (H2O2 is hier bijvoorbeeld een uitzondering op)

dus dan heb je 2 * -2 + 1 + (oxidatietrap van Cl) = 0

dus dit wordt ...

ennas_CF

ennas_CF

• >25 berichten
  • 65 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 december 2005 - 18:26

Na is zo ver ik weet altijd +1
O is zo goed als altijd -2 (H2O2 is hier bijvoorbeeld een uitzondering op)

dus dan heb je 2 * -2 + 1 + (oxidatietrap van Cl) = 0

dus dit wordt ...

Dus jij zegt : 2*-2+1+ (-1) want dat is toch de oxidatietrap van Cl.. = 0

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 december 2005 - 18:31

Ik weet perfect hoe je redoxreacties moet doen.. maar ik struikel altijd over 1 blok.. de oxidatietrappen.

ik weet dat de oxidatietrap van Na +1 , Cl +3 en O2 -2 bij de eerste reagentie maar in godsnaam hoe kom je toch aan dat middelste getal Cl +3 in u periodiek systeem staat toch 2- ... ik weet dat dit geen redox reactie is omdat de oxidatietrappen van de ene gelijk zijn aan de andere... maar kan mij iem helpen waar Cl bv +3 is bij NaClo2

Volgens mij is dit toch echt NaClO3

Ik denk dat dit een zout is met een covalent deel als niet-metaal: 6* een normale covalente binding = 6, en de ionbinding maakt 7 en laat dat nu juist het aantal elektronen in de buitenste schil zijn van chloor 8-[

ennas_CF

ennas_CF

• >25 berichten
  • 65 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 december 2005 - 18:42

Ik denk dat dit een zout is met een covalent deel als niet-metaal: 6* een normale covalente binding = 6, en de ionbinding maakt 7 en laat dat nu juist het aantal elektronen in de buitenste schil zijn van chloor 8-[

Wel het is een opgave die we samen hebben verbeterd in de les chemie... en er staat natriumchloriet + waterstofnitraat --->waterstofchloriet + natriumnitraat..

We hebben opgelost op deze manier
NaClO2 +HNo3 --->HClO2 + NaNo3

hieronder de oxidatie trappen
-1 +3 -2 +1 +5 -2 ___> +1 +3 -2 +1 +5 -2

dus hieraan zie je dat alle trappen overeen komen en dat het geen redox reactie is.. zo hebben we die opgelost... en ik weet gewoon niet goe je aan die +3 komt of aan die +5 of aan die andere +3 de getallen die telkens in het midden staan .. dat is meer mijn probleem.. ik weet dat je de andere getallen uit u tabel moet halen maar sommige middenste getallen moet je zelf vinden!!

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 december 2005 - 18:50

wel enkele van die waarden die bijna altijd vast staan

H : +1 (in sommige gevallen -1 (hydriden))
O: -2 (is sommige gevallen -1 (vb waterstofperoxyde)

dit zijn normaal wel de belangrijkste

verder

aardalkalimetalen, eerste kolom in mendeljev (K, Na) zijn +1

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 december 2005 - 18:50

Hiervoor moet je het geheel eerst in ionen splitsen. Als je dat doet, dan zie je ook dat de reactie gewoon een uitwisseling is van ionen, en dus geen redoxreactie.

Maar toch. Het chlorietion is ClO2-. De totale lading is dus -1. Nu moet je één van de twee atomen weten, en de makkelijkste is het zuurstofatoom, dat in dit soort ionen altijd de lading -2 meekrijgt. Dan moet het chlooratoom wel +3 zijn om de totale lading van -1 te kunnen verklaren. Eenvoudig optelsommetje.

Dit soort complexe ionen hebben vaak heel extreme oxidatietoestanden van atomen!

ennas_CF

ennas_CF

• >25 berichten
  • 65 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 december 2005 - 18:55

Hiervoor moet je het geheel eerst in ionen splitsen. Als je dat doet, dan zie je ook dat de reactie gewoon een uitwisseling is van ionen, en dus geen redoxreactie.

Maar toch. Het chlorietion is ClO2-. De totale lading is dus -1. Nu moet je één van de twee atomen weten, en de makkelijkste is het zuurstofatoom, dat in dit soort ionen altijd de lading -2 meekrijgt. Dan moet het chlooratoom wel +3 zijn om de totale lading van -1 te kunnen verklaren. Eenvoudig optelsommetje.

Dit soort complexe ionen hebben vaak heel extreme oxidatietoestanden van atomen!

Ok nu heb ik hem.. dus -2 +3 = -1 ok goed bedankt hoor!! kwas heel in de war aant geraken .. dus je moet altijd maar 1 gebruiken van de twee anderen naast bv hier het Cl atoom!

ennas_CF

ennas_CF

• >25 berichten
  • 65 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 december 2005 - 18:57

Ok nu heb ik hem.. dus -2 +3 = -1 ok goed bedankt hoor!! kwas heel in de war aant geraken .. dus je moet altijd maar 1 gebruiken van de twee anderen naast bv hier het Cl atoom!

oei foutje te snel gerekend!!

epiphonix

epiphonix

• >250 berichten
  • 915 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 december 2005 - 19:43

mss handig om te weten dat niet enkel watertofperoxide een uitzondering vormt op het oxidatiegetal van zuurstof. Je mag dit gerust veralgemenen: in alle peroxides heeft O oxidatiegetal -1.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 december 2005 - 19:43

Ik denk dat dit een zout is met een covalent deel als niet-metaal: 6* een normale covalente binding = 6, en de ionbinding maakt 7 en laat dat nu juist het aantal elektronen in de buitenste schil zijn van chloor  8-[

Nee hoor, hier wordt echt NaClO2 bedoeld. Het Cl-atoom heeft oxidatiegetal +3 en het gaat hier om chloriet, ClO2(-).

Je hebt hypochloriet, ClO(-)
chloriet, ClO2(-)
chloraat, ClO3(-)
perchloraat, ClO4(-)

Omdat zuurstof in al deze gevallen oxidatiegetal -2 heeft en de totale lading over het ion -1 is, kun je uitrekenen dat de oxidatiegetallen van chloor in al deze ionen +1, +3, +5 resp. +7 is. Er is ook nog een stof ClO2, dit is een geel gas, en hier heeft chloor oxidatiegetal +4. Wat dat betreft is chloor een element met een uitgebreide chemie, alle oxidatiegetallen -1, 0, +1, +3, +4, +5, +6 en +7 worden ondersteund door dit element.
rwwh: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Veranderd door rwwh, 15 december 2005 - 21:03

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 december 2005 - 20:05

Jep chloor is lief, kun je de gewone carbonzuur-ietsanders reacties mee doen, maar er ontstaat altijd zoutzuur (verestering, amidificatie, etc), dus geen terugreacties 8-[

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures