refractiviteitsmeter

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

refractiviteitsmeter

dag mensen!

kan iemand mij vertellen of er een lineair verband bestaat tussen de brekingsindex van een refractiviteitsmeter, en de concentratie van het staal dat gemeten wordt? is er een formule ofzo dat dat verband kan aantonen? ik weet dat hoe hoger de dichtheid van het staal is (en dus een hogere molaire massa, en dus een hogere concentratie), hoe hoger ook de verandering in brekingsindex. maar is dit verband lineair en met welke formule ik dat kan aantonen kan ik nergens vinden :-(

het doel van heet de zaak was om pectines te scheiden met size exclusion chromatogrfie, en te detecteren met een triple detector. ik heb gevonden dat die triple detector bestaat uit een refractiviteitsmeter, een evaporative light scattering detector, en een viscositeitsmeter.

nu is mijn tweede vraag... hoe kun je die viscositeitsmeter in praktijk aansluiten op dat chromatografietoestel? want kheb zo den indruk dat dat uberhaupt zelfs niet mogelijk is, bij de viscositeitsmeter meet je de tijd nodig om van punt A tot punt B te zakken, maar hoe kan dat worden geautomatiseerd?

nu maar hopen dat iemand hier een antwoord op weet, maar alvast heel erg bedankt!

groetjes!!

Berichten: 161

Re: refractiviteitsmeter

Bij lage concentraties is er een lineair verband tussen de brekingsindex en de concentratie: dn/dC= constant. Wat deze constante is moet je zelf bepalen met referentiemonsters. Hierbij zie je dan ook bij welke concentratie het lineaire verband niet meer opgaat.

Je viscodetector is een meetapparaat dat constant de druk meet in een meetcel op het moment dat je monster langs komt zal er door de verhoging van de viscositeit een drukverandering optreden ten opzichte van je blanco eluens en dat wordt gerelateerd aan de viscositeit. Dit zijn nogal dure apparaten en hebben niets te maken met de reguliere viscometers.

Volgens mij worden ze geleverd door Wyatt (?) en Viscotek (even zoeken op Google?).

Reageer