[scheikunde] Oefening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 170

[scheikunde] Oefening

Hallo,

Ik ben dus een paar opgaven aan het maken en stuit op het volgende probleem

Bereken de molaire concentratie van Ba(OH)2 oplossing indien na behandeling met 50,00 ml zwavelzuur we een neerslag krijgen van 0.1684g

heb dus het aantal mol Ba(OH)2 dat reageert = 0.98mmol dat zal dus reageren met 50ml zwavelzuur

nu mankeer ik de molariteit van zwavelzuur en de hoeveelheid Ba(OH)2

dus vt=v't' kan ik dus niet gebruiken.

blijkbaar zie ik iets over het hoofd maar na een uurtje hierop te zoeken ben ik het beu 8-[

Grts

EL Blanco

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [scheikunde] Oefening

Als dit de enige gegevens zijn dan neem ik aan dat het geconcentreerde zwavelzuur is, 100% dus. Vaak wordt ook 98% gebruikt. Je bariumionen zullen met de sulfaationen een neerslag vormen. Je hebt dus je neerslag bariumsulfaat, de massa hiervan is bekend dus het aantal mmol ook. Dit kan je herleiden tot het aantal mmol bariumhydroxide, aanwezig in je beginoplossing. Om een concentratie te berekenen heb je dan wel het volume van je beginoplossing nodig. Voorwaarde is dan wel dat er een overmaat zwavelzuur aanwezig was, om alle bariumionen neer te slaan. Ik vraag me dan wel af waarom er 50,00 ml staat ipv "50 ml overmaat".
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 170

Re: [scheikunde] Oefening

Om een concentratie te berekenen heb je dan wel het volume van je beginoplossing nodig.
Dat dacht ik dus ook.

Of de opgave is fout (te weinig gegevens) of ik zie iets over het hoofd en moet zoals u zij de concentratie van zwavelzuur op 100ù (of 98%) nemen of stellen dat er geen overmmaat zwavelzuur werd gevormd en er exact alles heeft gereageerd met Ba(OH)2
Ik vraag me dan wel af waarom er 50,00 ml staat ipv "50 ml overmaat
dat is het nu juist ik weet niet of het overmaat is of niet.

by the way de uitkomst is 0.07678 M
heb dus het aantal mol Ba(OH)2 dat reageert = 0.98mmol dat zal dus reageren met 50ml zwavelzuur
dit effe negeren een Afbeelding domme Afbeelding fout van mij het gevormde neerslag is natuurlijk BaH2SO4 en daar moet ik de molmassa van bepalen.

Grts

El Blanco

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [scheikunde] Oefening

El Blanco schreef:
dit effe negeren een Afbeelding domme Afbeelding fout van mij het gevormde neerslag is natuurlijk BaH2SO4 en daar moet ik de molmassa van bepalen.
Dit is wederom niet goed. Ten eerste hoef je de molmassa van bariumsulfaat niet te bepalen, want dit is een chemisch gegeven en kun je eenvoudig uit het periodieksysteem halen. Bovendien en bovenal het je nu het neerslag fout. Bariumsulfaat is BaSO4. Dus moet je rekening houden met je tweewaardig zuur.

Laatste opmerking: U mag jij tegen mij zeggen

8-[

Editje voor de volledigheid:

Ba(OH)2 + H2SO4 ---> BaSO4 + 2H2O
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 170

Re: [scheikunde] Oefening

je hebt volkomen gelijk.

moet er wel bij zeggen dat het eigenlijk een schrijffout was ( was even te vlug) ik zat toen namelijk op mijn werk en ik werk maar tot 15u 45

uiteraard was die bariumsulfaat niet BaH2SO4 zou maar belachlijk zijn met chemlevel 4 8-[ ;)

bedankt voor je hulp tot hier

dinsdag ga ik er verder aan werken. nu effe genieten van een lang welverdiend weekend

Grts

El Blanco

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Oefening

Dit is gegarandeerd geen geconcentreerd zwavelzuur. Veel te gevaarlijk. Bariumsulfaat lost erg slecht op, dus er is geen gigantische overmaat nodig voor een kwantitatief resultaat.

Wel moet je inderdaad weten wat het originele volume was. De hoeveelheid zwavelzuur die is toegevoegd is irrelevant als het geen tientallen liters zijn en zolang het maar genoeg is (al snel: er is niet veel nodig. Reken maar eens uit wat de minimale concentratie van de zwavelzuur is als er inderdaad 50ml wordt toegevoegd.)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [scheikunde] Oefening

Dit is gegarandeerd geen geconcentreerd zwavelzuur. Veel te gevaarlijk. Bariumsulfaat lost erg slecht op, dus er is geen gigantische overmaat nodig voor een kwantitatief resultaat.
Het gaat om een opgave, geen praktijk! Dan mag je zelfs met uranium gaan spelen. Te gevaarlijk gaat hier niet op.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Oefening

We drijven een beetje af, maar zelfs in een oefenopgave blijft men redelijk. Als er met extreme stoffen of onder extreme omstandigheden wordt gewerkt, dan staat er altijd bij wat en waarom. Als er met "zwavelzuur" gewerkt wordt, is dat niet "geconcentreerd zwavelzuur". Systematisch afwijken van die regel zou studenten met weinig realiteitszin opleveren.

Ontopic: ik heb al uitgelegd dat je hier helemaal niet zoveel zwavelzuur nodig hebt. Reken het maar na.

Berichten: 170

Re: [scheikunde] Oefening

Het was dus eigenlijk makkelijker dan ik dacht

gewoon simpele gravimetrie, om de oplossing te bekomen speelt het dus geen rol hoeveel zwavelzuur er aanwezig is of hoe groot de concentratie is

Ba(OH)2 + H2SO4 -> BaSO4 + 2H2O

dus 1 mol zal 1 mol vormen
Bereken de molaire concentratie van Ba(OH)2 oplossing indien na behandeling met 50,00 ml zwavelzuur we een neerslag krijgen van 0.1684g
de opgave was nogal dubbelzinnig er werd eigenlijk bedoeld dat een 50ml oplossing na behandeling met zwavelzuur 0.1684 g neerslag geeft

om dan toch maar effe de oplossing te geven

0.1684g neerslag/ 50ml komt overeen met 3.368g/liter

3.368g is dan bijgevolg gelijk aan 0.0144363mol

Bijgevolg is de M: 0.144363
by the way de uitkomst is 0.07678 M
fout in de cusrsus, gisteren bevestigd door de prof

Grts

El Blanco

Reageer