Perchloorzuurtitratie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

Perchloorzuurtitratie

Als men een azide of een pyridine oplost in ijsazijn en azijnzuuranhydride, en dan titreert met een perchloorzuuroplossing, wat voor soort reactiemechanisme voltrekt zich dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Perchloorzuurtitratie

Zuur-base? Ik heb ooit zo'n titratie van een zwakke base uitgevoerd.

Berichten: 9

Re: Perchloorzuurtitratie

Pyridine is inderdaad een zwakke base... Maar ik vind het wel enigszins vreemd om het dan met HClO4 te doen en niet met HCl ofzo

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Perchloorzuurtitratie

Dan krijg je pydidiniumchloride (zelfde principe als NH4+ + OH- + H3O+ + Cl- -> NH4+ + Cl- + 2 H2O -indampen-> salmiak). Zal wel met onnauwkeurigheid te maken hebben dan 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Perchloorzuurtitratie

Er is pas een lange discussie hier geweest over pKa en pH in niet-waterige oplossingen. Dit is zo'n geval van een niet-waterige oplossing waarin een zuur-basetitratie plaatsvindt. Allerlei dingen die je geleerd hebt in waterig milieu gaan nog wel op, maar er spelen alleen compleet andere constanten een rol. Ik zou me bijvoorbeeld kunnen voorstellen dat zoutzuur in azijnzuur milieu helemaal geen sterk zuur is, ik bedoel dus: dat het niet 100% dissocieert.

Perchloorzuur is een sterker zuur dan zoutzuur, de dissociatieconstante is lager. Als dit in azijnzuur milieu wél een complete dissociatie oplevert, dan levert dat misschien een scherper equivalentiepunt op.

Reageer