Springen naar inhoud

Potentiometrische bepaling van chloriden

• Log in om te kunnen reageren

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 december 2005 - 19:15

Ik ben het verslag aan het maken van het practicum: Potentiometrische bepaling van chloriden.

Hier hebben we de chloriden bepaald met een automatische titrator die zilvernitraat (0.05M) toevoegt aan ons monster dat een onbekende hoeveelheid chloriden bevat. De bepaling gebeurt door de potentiaal te meten...

Het berekenen enzo is op zich geen probleem, maar we hadden 2 monsters gedroogde spinaziepoeder.
Het ene monster: 1.000g poeder in 40ml 0.3M HNO3 en dit 30 minuten laten koken en dan aanlengen tot 60ml met gedestilleerd water.

Het andere monster: 1.000g poeder in 40ml 0.3M HNO3 en direct aanlengen tot 60ml met gedestilleerd water.

Nu moeten wij het minimale verschil tussen deze 2 bepalingen verklaren.
Door het koken zou er een of andere reactie moeten optreden waarbij een klein gedeelte van de Chloriden ofwel uit het monster verdwijnt of gecomplexeerd wordt door andere aanwezige stoffen.
Weet er iemand welke reactie zou kunnen plaatsvinden?

misschien iets met de nitraten?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 16 december 2005 - 19:38

Zou het niet kunnen dat door het koken je meer chloriden vrijmaakt uit de droge stof? En dat je daardoor dus meer chloride hebt bij je titratie?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 december 2005 - 19:43

Wel dat dacht ik eerst ook, maar blijkbaar zijn alle chloride ionen al vrijgemaakt, waarschijnlijk doordat alle cellen door de extreme droogte (poeder) al gebroken zijn.

Er moeten in het gekookte monster minder terug te vinden zijn dan in het ongekookte.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 16 december 2005 - 19:43

Naar mijn idee zul je door het koken juist meer chloride vrijgemaken door verdere destructie van je materiaal en niet dat chloride in een of andere vorm gebonden wordt.

Gerard

8-[ te laat

Zou het vermeende hoge ijzergehalte in spinazie er iets mee te maken kunnen hebben

Veranderd door Gerard, 16 december 2005 - 19:56

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 december 2005 - 20:05

Onder welke vorm zou ijzer aanwezig zijn?
Fe2+ of Fe3+?

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 16 december 2005 - 20:17

In celmateriaal is het geloof ik Fe3+. Maar of je nou complexeert tot FeCl2 of FeCl3 maakt niet uit. De vraag is of dat kan optreden bij koken? Geen idee eigenlijk waarom dat met opkoken meer zou zijn dan bij niet opkoken.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 december 2005 - 20:24

ik denk zelfs dat bij koken dit lager zou worden, aangezien je oplosbaarheid van ionen stijgt met stijgende temperatuur

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 december 2005 - 20:31

Misschien iets met ťťn of andere redoxreactie?

Die pas op hogere temperatuur kan doorgaan? Of maakt dat voor redoxreacties niet veel uit?

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 16 december 2005 - 20:42

Een andere optie: spinazie bevat ook relatief veel oxaalzuur dat ijzer complexeert

aanvulling
Oxaalzuur valt onder langdurige verhitting uiteen, zit hier een oplossing?

Veranderd door Gerard, 16 december 2005 - 20:48

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 december 2005 - 20:48

Hoe heeft dit dan invloed op de chloriden?

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 16 december 2005 - 20:51

Ik heb op het moment nog geen idee wat het probleem is, ik probeer dingen in de matrix van spinazie te vinden die afwijkend zijn en dat bij iemand een licht gaat branden voor de eigelijke oplossing

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 december 2005 - 20:53

Thx,

maar de assistent gaf een zeer kleine hint dat het iets met die nitraationen te zien zou kunnen hebben. Hij wou het ook niet bevestigen, maar hij ontkende het ook zeker niet.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 16 december 2005 - 21:02

Ohh wacht even.
Spinazie mag je normaal niet opnieuw opwarmen omdat er dacht ik dan nitraat in nitriet werd omgezet.
Misschien hangt het daarmee samen? (ik ben ook wat aan het proberen, ik weet het niet)

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 16 december 2005 - 21:09

Wat is het oplosbaarheidsproduct van zilveroxalaat?

Farofaro

Farofaro

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 december 2005 - 21:29

1g/24l in water
Wel oplosbaar in geconcentreerd Salpeterzuur, zoals hier misschien

Hoewel, 0.3M is niet echt "geconcentreerd"

Veranderd door Farofaro, 16 december 2005 - 21:30

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures