Springen naar inhoud

kolom schoonspoelen, HPLC

• Log in om te kunnen reageren

harriel

harriel

• >100 berichten
  • 130 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 december 2005 - 09:51

Hallo,

Mag een HPLC kolom bij een vermeende Tixosil vervuiling omgedraaid worden. De kolom wordt gebruikt met daarvoor een guard. Tixosil is voor zover ik weet niet oplosbaar.
Bij een analyse van colistin is er tixosil op de kolom gekomen de druk liep namelijk tijdens de run met 1500 PSI op.
De vraag is dus wat nu te doen. De kolom spoelen met een andere vloeistof, Ik zou zo niet weten welke het meest geschikt is.Water, MeOH, Acn of een 0,01 N HNO3 oplossing???
Mag de kolom omdraaid worden zodat de vloeistof in tegengestelde richting stroomt in de hoop dat de tixosil er dan afkomt. Of wordt hierdoor de kolom beschadigt??
Of zou je alleen door de guard de vloeistofrichting laten omkeren??

Alvast bedankt voor de reacties

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jb31dec

jb31dec

• >100 berichten
  • 238 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 december 2005 - 11:40

ik ken tixosil niet zo goed (als zijnde een silicaverbinding..)
wel weet ik dat je en kolom beter niet zomaar om moet draaien. Er zijn bijvoorbeeld trapkolommen in de omloop, waarbij dit wel kan, omdat de ge'trapte' stof niet op de kolom zlef komt, maar er min of meer voor blijft steken. Jouw probleem is, zoals ik het interpreteer, dat de tixosil óp de kolom is blijven hangen. Dan heeft omdraainen mijns zinziens geen nut, kan het alleen maar erger maken (ik heb hier echter geen ervaring mee).
Je moet de leverancier bellen en het probleem voorleggen. Misschien is tixosil wél ergens in oplosbaar (moet je kolom natuurlijk wel tegen het oplosmiddel kunnen)
Maar de mogelijkheid blijft bestaan dat je kolom er niet meer bovenop komt.

Of zou je alleen door de guard de vloeistofrichting laten omkeren??

huh?! wat bedoel je?

Jeroen_CF

Jeroen_CF

• >25 berichten
  • 91 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 december 2005 - 14:35

Heeft het vervangen van de guardkolom niet voor een drukverlaging gezorgd? Dit omdat de guardkolom meestal de meeste vervuiling opvangt.

Soms zit er bij de kolom een handleiding om de kolom te regenereren om zo vervuiling ( meestal sterke vervuiling) van de kolom af te halen. Zo niet dan kan je altijd de firma van de kolom nog om advies vragen.

Nog een vraagje: wat voor soort HPLC kolom is het een normal phase of een reversed phase (RP) kolom. en wat is de deeltjesgroote van de pakking van de kolom?

Ik weet niet precies wat Tixosil is het er dit over gevonden :

Tixosil informatie

Maar als ik naar de deeltjesgroote kijk van de stof beschreven op deze site lijkt het mij dat de guardkolom verstopt is dit omdat de deeltjesgroote namelijk redelijk groot is.

Jeroen

Veranderd door Jeroen, 19 december 2005 - 14:46

What we do in life echoes in eternity

Jooken

Jooken

• >250 berichten
  • 677 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 december 2005 - 20:14

Hoi,

De standaardprocedure voor het spoelen van een kolom is de volgende:

- vervang de guardkolom. (dit is een wegwerponderdeel dat echt niet de moeite is om te trachten te redden)
- draai de analytische kolom om, maar laat ze losgekoppled van de detector (je wil niet alle rotzooi ook nog eens in je detector)
LET OP: sommige kolommen heeben endscreens van verschillende porositeit. Als dat zo is mag je de kolom niet omkeren. Controleer bij de leverancier.

- begin voorzichtig met het pompen van sterk eluens en hou de druk in de gaten.
Spoel met 10 ŕ 2O mL.
Voor meer info: LCGC-Europe
Waar een maandelijkse column is over LC troubleshooting.
:eusa_sick:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures