Springen naar inhoud

zijn harsen polymeren?

• Log in om te kunnen reageren

kook

kook

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 december 2005 - 20:47

Ik moet een werkje maken over natuurlijke polymeren. Bij de plantaardige polymeren bespreek ik al cellulose, zetmeel en natuurrubber. Ik zou daar nog graag iets over harsen bijzetten, maar ik kom nergens te weten of atrabische gom, terpentijn en colofonium polymeren zijn of enkel maar een mengsel van monomeren. Indien dit geen polymeren zijn, heeft er dan iemand anders een goed polymeeralternatief?
Bij de dierlijke polymeren bespreek ik chitine, collageen, keratine en DNA en RNA (zit natuurlijk ook in planten)

Kan iemand helpen??

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Dual

Dual

• >100 berichten
  • 161 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 december 2005 - 09:36

Arabische gam is net zo als zetmeel en cellulose een polysaccharide (polysuiker) alleen met een ander suiker structuurtje (D-galactopyranose...). Terpentijn is een mengsletje van wat hoog kokende oplosmiddelen
Harsen zijn over het algemeen laag moleculaire polymeren met vaak nog wat monomeer er in. Vaak harden harsen verder uit hoog moleculaire en/of vernette systemen door een hoge temp. of luchtzuurstof.
Je kan ook nog gluten, lignine, steenkool, en zand (anorganische natuurlijke polymeren) bespreken.

joepiedepoepie

joepiedepoepie

• >250 berichten
  • 311 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 december 2005 - 10:10

Epoxy-harsen zijn er zat. Dat zijn allemaal polymeren.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures