Reactievergelijking [PWS]

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

Reactievergelijking [PWS]

Heey mensen,

Morgen heb ik tweede beoordelingsmoment van PWS. Ik doe mijn pws over kaas maken. Ik moet een gedeelte van het pws afhebben voor morgen. Maar ik kom niet uit met een reactievergelijking!

het gaat om de omzetting van melksuiker in melkzuur en koolzuurgas. (kaasrijping)

Melksuiker --> lactose --> C12H22O11

melkzuur --> 2-hydroxypropaanzuur

koolzuurgas --> koolstofdioxide (CO2)

dus melksuiker --> melkzuur + CO2

Ik kan deze vergelijking niet kloppend maken en ik weet niet of voor de pijl nog iets bij moet, volgens mij moet er nog H2O bij. Maar weet niet zeker.

Kan iemand me aub helpen met deze vergelijking...

en ik heb een algemene vraag....hoe kun je met behulp van microsoft Word structuurformules maken???

Ik moet dus deze vergelijking morgen klaar hebben!

Alvast bedankt!

Groetjes,

Pari

achtergrond info:

Rijpen van de kaas

Om de kaas op smaak te brengen moet de kaas rijpen. Voor jonge kaas moet deze ongeveer 4 a 5 weken liggen, voordat deze op smaak is. Oudere kaas moet natuurlijk nog langer liggen. Voor het rijpen is het belangrijk dat de kaas in de juiste condities wordt bewaard; de temperatuur moet tussen de 12°C en 18°C, en de luchtvochtigheid tussen de 75 en 80% zijn. Tijdens het rijpen moeten de kazen regelmatig worden gedraaid om een goede consistentie van de kaas te behouden. Kaasrijping is voor een gevolg van de werking van enzymen. Voor de uiteindelijke eigenschappen van de kaas vormen onder andere de volgende processen een rol:

• Omzetten van melksuiker in melkzuur; onder invloed van zuursel verloopt dit proces volledig. Na een dag komt er geen melksuiker meer voor in de kaas. Verder zorgen de bacteriestammen uit het zuursel voor koolzuurgas, onder invloed hiervan komen de gaten in de kaas (ogen).

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Reactievergelijking [PWS]

Eens even kijken...

Allereerst: met Word kan je niet eenvoudig structuurformules maken. Daar zijn gratis programmaatjes voor in omloop waarmee je dat wel kan doen.

En dan de reactievergelijking.

Je begint dus met C12H22O11. Dat wordt omgezet in 2-hydroxypropaanzuur, dus C3H6O3.

C12H22O11 + ... --> x C3H6O3 + y CO2

Er moet lijkt mij inderdaad nog water bij; weet je wel wat x en y is in deze vergelijking?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 9

Re: Reactievergelijking [PWS]

bedankt!!!

zo ver was ik wel : C12H22O11 + ... --> x C3H6O3 + y CO2

alleen ik wist niet zeker of ik H2O kon gebruiken...als ik dat doe...dan kan ik de reactievergelijking niet kloppend maken :P

dat was eigenlijk mijn vraag...of iemand mij kan helpen met het kloppend maken van de vergelijking. :eusa_sick:

alvast bedank!!!!!!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Reactievergelijking [PWS]

Als er geen CO2 vrij komt, is hij eenvoudig. Daarom vraag ik me af of je niet eerst melkzuur vormt, wat dan wordt afgebroken tot CO2 en, ik gok, weer water.

Kijk je ook nog even in de helpfunctie hoe je subscript kan gebruiken?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 9

Re: Reactievergelijking [PWS]

Beryllium schreef: Als er geen CO2 vrij komt, is hij eenvoudig. Daarom vraag ik me af of je niet eerst melkzuur vormt, wat dan wordt afgebroken tot CO2 en, ik gok, weer water.

Kijk je ook nog even in de helpfunctie hoe je subscript kan gebruiken?
er staat dit: Omzetten van melksuiker in melkzuur; onder invloed van zuursel verloopt dit proces volledig. Na een dag komt er geen melksuiker meer voor in de kaas. Verder zorgen de bacteriestammen uit het zuursel voor koolzuurgas, onder invloed hiervan komen de gaten in de kaas (ogen).

betekent dit dan dat er eerst alleen melkzuur wordt gevormd? in dat geval is het inderdaad makkelijk om de vgl kloppend te maken....

volgens mij moet het dan zo worden: klopt deze?

C12H22O11 + H2O --> 4 C3H6O3

dan ....

C3H6O3 + 3 O2 --> 3 CO2 + 3 H2O

ik weet niet zeker of er voor de pijl O2 bij moet, maar anders klopt de vgl niet!!!

Berichten: 9

Re: Reactievergelijking [PWS]

helppp pls!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Reactievergelijking [PWS]

Het lijkt mij dat de zuurgroep van het melkzuur eerst wordt gedecarboxyleerd zodat je ethanol overhoudt. En om 1 mol ethanol volledig te verbranden, heb je 1 mol O2 nodig :eusa_sick: . En wil je de volgende keer ook subscript gebruiken?? Daar is je al een paar keer op gewezen.

Berichten: 9

Re: Reactievergelijking [PWS]

Het lijkt mij dat de zuurgroep van het melkzuur eerst wordt gedecarboxyleerd zodat je ethanol overhoudt. En om 1 mol ethanol volledig te verbranden, heb je 1 mol O2 nodig :lol: . En wil je de volgende keer ook subscript gebruiken?? Daar is je al een paar keer op gewezen.
wat houdt gedecarboxyleerd precies in?

C3H6O3 geeft ethanol ? maar met welke stof reageert het en wat ontstaat er nog meer naast ethanol? water?

alvast bedankt!!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Reactievergelijking [PWS]

Nou ik hoop dat je weet hoe een zuurgroep eruit ziet? Stel dat door warmte de CO2 groep eruitgestookt wordt en de waterstof die er als zuur proton aanzat terugslaat op de enige vrije plaats van het oude melkzuur wat nu ethanol is geworden: C3H6O3 - CO2 -> C2H6O :lol: . Je zou natuurlijk als student die niet alles voorgekauwd wil hebben eens kunnen zoeken op bijvoorbeeld google [-X

Berichten: 365

Re: Reactievergelijking [PWS]

struktuurformules kun je met chemsketch maken (gratis te downloaden via: http://www.acdlabs.com/) en die kun je dan importeren in word. als je in word werkt kun je mischien de werkbalk vergelijkingseditor aan je werkbalken toevoegen want daar kun je heel makelijk pijlen mee tekenen met tekst erboven.

Reageer