Mengsel van 1-buteen, ether en chloroform

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Mengsel van 1-buteen, ether en chloroform

Hallo allen,

In verband met een lastige maar interessante puzzel die ik moet oplossing denk ik dat dit forum de aangewezen plek is om deze vraag te plaatsen.

Wie kan me helpen met de volgende vraag:

Bij de destillatie van een mengsel van 1-buteen, ether en chloroform zal de temperatuur van de damp een tijdje gelijkblijven totdat alles van een bepaalde stof is verdampt. Wanneer de temperatuur weer stijgt is het zaak een andere kolf te plaatsen om zodoende het mengsel te scheiden in de verschillende componenten.

Wat is de som van deze temperaturen in K bij standard druk?

Bij voorbaad dank,

Mirage

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Mengsel van 1-buteen, ether en chloroform

"De som van de temperaturen", je bedoelt dan de temperaturen van de momenten waar even geen stijging plaatsvindt?

Bedenk eens het volgende; wat gebeurt er bij destillatie? Je verwarmt je mengsel totdat ... (vul in :eusa_sick: ). En dat punt bereik je dus 3 keer: 1 keer voor 1-buteen, 1 keer voor ether en 1 keer voor chloroform.

Ik ben een beetje cryptisch vanochtend denk ik.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2

Re: Mengsel van 1-buteen, ether en chloroform

Hoi Beryllium. Dat zou dus betekenen dat ik van alle stoffen afzonderlijk het kookpunt moet bepalen. Dan kom ik op de volgende waarden:

1-buteen -> -6,2°C = 267K

ether -> 35°C = 308K

chloroform -> 62°C = 335K

In dat geval zou het antwoord op de vraag moeten zijn: 910.

Wat denk je?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Mengsel van 1-buteen, ether en chloroform

Ik zou het niet beter kunnen zeggen! Afbeelding
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Mengsel van 1-buteen, ether en chloroform

Ik denk dat dit de goede oplossing is. Toch heb ik twee opmerkingen:

1. De som van twee of meer temperaturen is geen nuttige berekening. Slechts een temperatuurverschil kan ergens handig zijn. Dit is dus een puur theoretisch probleem.

2. In de praktijk zul je geen exact vaste temperaturen zien, maar een soort plateau's waar de temperatuur veel langzamer verandert. Het kookpunt blijft een beetje varieren omdat de concentraties in de kolf veranderen.

Reageer