[scheikunde] Waterstofgas vormen?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gesloten
Berichten: 2

[scheikunde] Waterstofgas vormen?

Heyhey,

Bij scheikunde hebben we een proef gedaan om door 10,0ml 0,40M zoutzuur met 4cm magnesiumlint te laten reageren waterstofgas te laten onststaan. We hebben in een bak water een gevulde maatcilinder ondersteboven gezet en met een slang heht waterstofgas opgevangen in de maatcilinder waardoor het waterpeil zakte. We hebben 3 minuten lang om de 30 seconden gemeten hoever het gezakt was. Hierna hebben we deze proef nog 3x gedaan waarbij we water aan het zoutzuur hebben toegevoegd (3,5ml 10,0ml en 16,5ml).

Dit waren onze resultaten:

Tijd(s) = 0 - 30 - 60 - 90 - 120 - 180

Gas 1eX=0ml-1ml-4ml-10ml-13ml-17ml-21ml

Gas 2eX (met3,5ml water)=0ml-0,5ml-3ml-8ml-11ml-13ml-16ml

gas 3eX (met 10ml water)=0ml-0,3ml-2,5ml-5ml-7,8ml-10ml-12ml

gas 4eX (met 16,5ml water)=0ml-0,1ml-1ml-2ml-4ml-6ml-9ml

Het probleem is dat we een grafiek moeten hebben (met een rechte lijn, dus rechtevenredig) waarin de snelheid(s) waarin het ml waterstofgas is omgezet per minuut 'uitgezet moest worden tegen' de concentratie H3O+ in moll-1

Maar hoe komen we aan die concentratie H3O+ in moll-1??? We zitten hier nogal mee vast dus als iemand zou weten hoe we dit kunnen uitreken zou dat fijn zijn aangezien dat we het verslag donderdag moeten inleveren.

alvast bedankt allemaal.

later,

snikch

resultaten!:

tijd (sec) 10ml zz 10 mlzz+3,5ml H2o 10ml zz+ 10ml H2o 10ml zz 16,5ml H2O

0 0 0 0 0

30 1 0,5 0,3 0,1

60 4 3 2,5 1

90 10 8 5 2

120 13 11 7,8 4

150 17 13 10 6

180 21 16 12 9

The Storm: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Waterstofgas vormen?

Hoi, snikch, Welkom op chemieforum.nl!

Ik zal je proberen op weg te helpen.

Hint 1: zoutzuur is een sterk zuur.

Hint 2: water verdunt je 0.4 mol/liter.

Kun je dan een poging wagen?

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Waterstofgas vormen?

ja, daar heb ik dus geen reet aan

Iemand anders heeft al geholpen... met zijn antwoorden.

bedankt voor de slechte poging in ieder geval.

later,

snikch

p.s plz ip-ban me!! wil toch niet meer op een site met slechte antwoorden

Berichten: 170

Re: [scheikunde] Waterstofgas vormen?

p.s plz ip-ban me!! wil toch niet meer op een site met slechte antwoorden
waarom dan nog inloggen :x :x :x

een het is hier gratis

twee ik ben hier al meermaals geholpen en heb ook al enige geholpen, elke dag kan ik hier ng bijleren

van zulke mentaliteit ga ik :eusa_sick: :P :P :P

Ik hoop nu echt dat je een van deze weken/jaren nog eens hulp in de chemie nodig hebt en dat er hier door de modjes je IP adres inderdaad geblokkeerd is .

Is het nu echt je bedoeling om de vrijwilligers hier op stang te jagen

zulk klein burgelijkheid maakt me :x

Ik kan je nog een belangrijke levensles geven : je zult pas respect krijgen als je respect geeft !

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Waterstofgas vormen?

Snikch, je punt is duidelijk. Jammer dat je zo omgaat met mensen die je proberen te helpen.

Hoe ontzettend erg ik het ook met El Blanco eens ben, plaats ik toch maar een slotje om hier verder geen discussie over te houden.

Jorim: Natuurlijk is zijn verzoek ook direct ingewilligd!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gesloten