precipiteren?

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 19

precipiteren?

ik zoek een oplosmiddel voor een amide (D-fenylanaline amide) die niet oplost in water. om zo te kunnen extraheren.

een link naar een site met informatie over oplosmiddelen voor bepaalde stoffen zou ook handig zijn.

bij voorbaat dank alex

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: precipiteren?

Met ethylacetaat zou het wel moeten lukken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: precipiteren?

Een lijstje is niet echt makkelijk, omdat je oplosmiddel vaak ook aan andere eisen moet voldoen. Oplosmiddelen kun je redelijk eenvoudig kiezen door het regeltje aan te houden dat een polaire stof oplost in een polair oplosmiddel, en een apolaire stof beter in een apolair oplosmiddel.

Verder moet je een rijtje handige oplosmiddelen kennen om uit te putten: water, alcohol (evt. propanol of methanol), DMSO, chloroform, THF, tolueen,...

edit: laat me eens raden: je wilt het scheiden van L-phenylalanine?

Berichten: 592

Re: precipiteren?

Met ethylacetaat zou het wel moeten lukken.
waarom zou je dit gebruiken?

(ben gewoon nieuwsgierig welke eigenschappen deze stof geschikt maakt)

Berichten: 243

Re: precipiteren?

Dante schreef: waarom zou je dit gebruiken?

(ben gewoon nieuwsgierig welke eigenschappen deze stof geschikt maakt)
Apolair genoeg om organische stoffen op te lossen, maar niet te apolair zodat een amide ook goed oplost, het mengt niet met water en is een redelijk onschadelijk oplosmiddel. :)

(Ik zou zelf meteen naar chloroform grijpen, omdat dat zonder problemen dit soort stoffen oplost, maar chloroform is een stuk schadelijker voor de gezondheid dan ethylacetaat...)

Berichten: 592

Re: precipiteren?

Dus de gulden middenweg zoeken tussen polair en apolair als ik het goed begrijp.

Wij hebben nog maar weinig ervaring met dat soort toestanden, maar volgend jaar komt daar wel verandering in.

Berichten: 243

Re: precipiteren?

Dus de gulden middenweg zoeken tussen polair en apolair als ik het goed begrijp.
Dat hangt van je verbindingen af. In dit geval bevat het molecuul (redelijk) polaire groepen (amide en amine) en een apolair deel (fenylgroep), dus dan moet je inderdaad een beetje er tussenin gaan zitten. Te polair kan nauurlijk ook weer niet, anders mengt je organisch oplosmiddel met de waterlaag. Gebruik je een te apolair oplosmiddel, dan lost deze verbinding niet (goed) in de organische laag op.

Berichten: 19

Re: precipiteren?

ik ben nu tolueen aan het gebruiken maar of dit zoe goed werkt, ben nog ff aan het testen, las het niet gaat chloroform of ethylacetaat

ja en scheiden van L-fenylanaline

maar we komen nu eracter dat de te extraheren stoffen zijn:

benzoezuur en benzamide

gaat hiervoor nog steeds hetzelfde op namelijk ethylacetaat

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: precipiteren?

Deze kun je gemakkelijk scheiden door de vaste stof met een (bijvoorbeeld 1M) NaOH oplossing te extraheren. Het zuur lost hierin op, het amide nauwelijks. Bij aanzuren van de verkregen natronloogoplossing precipiteerd benzoezuur uit de oplossing.

Berichten: 2.035

Re: precipiteren?

Quico's oplossing kan je ook uitvoeren door de twee stoffen eerst op te lossen in ether en daarna met een NaOH-oplossing te behandelen.... het benzamide blijft dan achter in de ether. Ik weet niet welke methode een beter resultaat oplevert 8-[

Berichten: 19

Re: precipiteren?

er zit ook lb-medium in dit was voor bacterieen (die zijn al gefilterd).

zal er geen probleem hiermee zijn???

ook zitten de bezoezuur en benzamide opgelost in water....

kunnen het wel indampen..

Berichten: 2.035

Re: precipiteren?

Indampen? Je wilde toch benzoezuur en benzamide van elkaar scheiden?

Wat 'lb-medium' is weet ik niet, en het zal van de chemische eigenschappen er van af hangen of dit 'meekomt' met het benzoezuur of niet.....

Ik zou zeggen: probeer Quico's methode, lukt het niet, probeer dan 'mijn' variant ervan :eusa_sick:

Berichten: 19

Re: precipiteren?

dit "precipiteerd" hoe moet ik dit zien, nog nooit van gehoord namelijk...

gaat het zwakkere zuur dan uit de oplossing, en ja hoe vang ik dit dan op of dergelijke, zodat ik alleen benzoezuur in dit geval overhoud???

Berichten: 19

Re: precipiteren?

wat is precipiteren...

en dan wel met een benzoezuur in natronloog waarbij na aanzuren benzoezuur precipiteerd...

hoe doe ik dit en met welk zuur en wat doet benzoezuur en hoe kan ik het opvangen..

bvd alex

Berichten: 2.035

Re: precipiteren?

Knip

Precipiteren = neerslaan

G :eusa_sick: :P gle search op 'precipiteren': -> 1300 hits :P

Voor aanzuren gebruik je meestal HCl, je voegt in dit geval gewoon HCl toe tot je neerslag ziet.... Hierna kan je dit neerslag eenvoudig affiltreren zodat je het vaste, 'zuivere' benzoezuur overhoud :P

biochemiefreak: Je kunt altijd de report knop gebruiken als je bepaalde zaken opvalt op het forum, dan zorgen wij er wel voor de rest.

Reageer