Ristocetine

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 12

Ristocetine

Hoe werkt ristocetine juist

Wat ik ervan weet is dat het a/d Von willebranfactor gaat binden waardoor deze van vorm zal veranderen?

Wat zijn precies de gevolgen hiervan ? (vb kan het nog binden aan Glycoproteinecomplex Ib? ?)

Waarvoor gebruikt met ristocetine juist in een medische labo?

Mvg

Re: Ristocetine

Een stukje uit een tekst:

De VWF:RCo test maakt gebruik van gefixeerde donorbloedplaatjes, patiënte plasma en het antibioticum ristocetine. Onder roerende omstandigheden zal VWF uit het patiënte plasma in aanwezigheid van ristocetine reageren met glycoproteïne (GP)Ib op de donorbloedplaatjes waardoor een plaatjesaggregaat ontstaat.

Bron:

http://users.skynet.be/alainp/toyp/doc/van...lbeke_karen.pdf

Berichten: 12

Re: Ristocetine

Heb uiteindelijk toch gevonden wat het doet, dus dacht ik laat ik het hier maar plaatsen wie weet heeft iemand het ooit nog nodig.

vWF zal niet binden aan GPIb als er geen wonde is, maar door de toevoeging van ristocetine ,dat koppelt aan vWF en de conformatie verandert zodat het wel kan binden aan GPIb.

Door aan TC-rijk plasma ristocetine toe te voegen kun je besluiten dat als er geen aggregatie optreed het of wel is door de afwezigheid van de vWF of door TC-pathie Ib

Tweede mogelijkheid is: TC van gezonde controlepersonen worden geroerd met patientenplasma waar ristocetine is aan toegevoegd. Door verschillende plasmaverdunningen te vergelijken met een standaardcurve kan de hoeveelheid vWF berekend worden.

Reageer