Luria-Bertani Medium

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 10

Luria-Bertani Medium

Hallo,

Het probleem zit zo. Ik heb een oplossing van Luria-Bertani Medium en benzoeenzuur in water. Hoe krijg ik het Luria-Bertani Medium uit de oplossing, zodat ik het water alleen nog maar af hoef te dampen en het benzoeenzuur over hou?

Alvast bedankt

Berichten: 2.399

Re: Luria-Bertani Medium

Vertel eens wat meer, waarom wil je het benzoezuur overhouden?

Is een liquid/liquid extractie niet geschikt? Je kunt het benzoezuur in zijn geladen toestand krijgen door de pH te verlagen en zo in een organisch oplosmiddel als chloroform extraheren. Is de pH verlaging een probleem voor je matrix, of is die toch al afgeschreven? Daarna neem je gewoon de chloroform en die damp je in.

Het medium uit de oplossing halen is volgens mij onmogelijk

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Luria-Bertani Medium

Aanzuren lijkt mij ook de meest geschikte oplossing (tot pH 2). Extraheren zal niet noodzakelijk zijn omdat het benzoëzuur neerslaat uit de waterige oplossing.

Wanneer je toch besluit te extraheren zou ik niet voor chloroform kiezen, maar voor een iets milieuvriendelijker oplosmiddel (ethylacetaat o.i.d)

Berichten: 10

Re: Luria-Bertani Medium

Aanzuren is geen probleem. Dus bedankt voor jullie hulp

Berichten: 10

Re: Luria-Bertani Medium

hallo,

Ik heb aangezuurd tot ph 1,8. het benzoëzuur is niet neergeslagen. Heb het ook nog geprobeert te extraheren met ethylacetaat, maar ook dit werkte helaas niet. Weet iemand hoe dit kan en of het ook op een andere manier kan? In elk geval bedankt allemaal

Reageer