Springen naar inhoud

Ammonia

• Log in om te kunnen reageren

Skilly_CF

Skilly_CF

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 december 2005 - 22:36

Hallo :P

Vandaag weer eens les gehad in het lab. Moesten een proef doen met water. Etc etc.

Uiteindelijk heb ik stiekem zoutzuur 0,1 mol L in water met ammonia gezet.

Het viel op me hand en ik kreeg een wond wel omiddelijk afgespoelt met water. Maar wat ik vraag welke reactie zou kunnen zijn ontstaan. Ik ben wel benieuwd eigenlijk. Als jullie info hebben over dat gevaarlijke goedje dat was onstaan is dat ook welkom.

Groetjes

De vage chemicus Skilly :eusa_sick:

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

geomario

geomario

• >100 berichten
  • 186 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 december 2005 - 23:14

Hallo,

alles goed met je hand?

Wat er is gebeurd is een reactie tussen een sterk zuur en een sterke base. Dit resulteerd in een zout. In dit geval is dat ammoniumchloride, ook wel bekend als salmiak.

Ik denk niet dat dit reactieproduct verantwoordelijk kan zijn voor de wond. Wat ik denk is dat ťťn van je reactanten in overmaat aanwezig was. Zowel ammonia als zoutzuur zijn nogal bijtende goedjes.

Ik gok dat de ammonia de dader was, je zoutzuur was redelijk verdund.

Jeffrey_Buter

Jeffrey_Buter

• >250 berichten
  • 857 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 december 2005 - 09:37

Kijk voortaan wel uit met wat je doet en zoek van te voren de gevaren op van de stoffen waarmee je werkt.
Wat je hebt gedaan is goed, je handen flink spoelen met water. Vraag de volgende keer de leraar er naar of je het mag doen of niet. Mijn ervaring is dat het meestal wel mag zolang je maar voldoende kennis heb van wat je doet. Stel er gebeurt iets ergers en de leraar behandeld je verkeerd dan kan het fout aflopen. Stel je slikt per ongeluk ammonia in en hij laat je braken omdat hij denkt dat je met water + x werkt...niet zo een goed idee.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures