gedemineraliseerd water

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 1

gedemineraliseerd water

Hallo, ik maak zelf gedeminiraliseerd water mbv filterpatronen.

Om de kwaliteit te testen heeft de accu leverancier een testapparaat geleverd.

Het is een DIST 3 van HANNA. Hij meet de elektrische geleidbaarheid van vloeistoffen uitgedrukt in μSiemens/cm2. Mijn leverancier van de tractiebatterijen kan mij niet vertellen tussen welke waarden (min. en max.) de elektrische geleidbaarheid van het demiwater moet zijn. :P

Wie weet het antwoord? bedankt en groetjes Aad :eusa_sick:

Berichten: 1.153

Re: gedemineraliseerd water

bij MilliQ ligt het op 18.2

Re: gedemineraliseerd water

De leverancier kan dat inderdaad niet vertellen omdat dit wordt bepaald door de toepassing waarvoor het water gebruikt wordt.

Er zullen wel specificaties voor de filterpatronen zijn die aangeven wat deze aan minimale geleidbaarheid moeten kunnen leveren.

Maximale waarden zullen er niet zijn want hier geldt hoe hoger hoe beter.

Wij gebruiken op het lab twee soorten water, gewoon demineraliseerd water voor klassiek chemische technieken en milli-q met een filter voor organische verontreinigingen voor Immunochemisch, DNA en HPLCwerk. Ook nog ongezuiverd kraanwater voor koffie, handen wassen ed

Berichten: 69

Re: gedemineraliseerd water

bij MilliQ ligt het op 18.2
raar,,,heeft demiwater wel een geleidbaarheid???

van wat ik leerde was dat er na filtratie helemaal geen ionen/geleiding componenten in demiwater aanwezig zijn....

ben ik fout??? :eusa_sick:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: gedemineraliseerd water

Wat is de pH van demiwater? Zitten er dus ionen in?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: gedemineraliseerd water

Zorgt keukenzout dan al voor een pH-verandering?

Berichten: 857

Re: gedemineraliseerd water

Ik heb ook gehoord dat PUUR (0 geleidbaarheid) water ook agressiever is dan gewoon water...klopt dit?

Re: gedemineraliseerd water

Zuiver water heeft geen geleidbaarheid 0 door de dissociatie

H20 -> H+ + OH-

het H+ is het echte zuur dus zuiver water bevat ook zuur en zal dus corrosief werken, als er zuiver water door een roestvast stalen leiding stroomt zal als er geen speciale maatregelen worden genomen deze op den duur worden opgelost.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: gedemineraliseerd water

Zorgt keukenzout dan al voor een pH-verandering?
Nee, maar dat is de andere kant van de zaak. de pH is 7, dat wil zeggen dat [H+ = 10-7, dus er zijn al ionen, dus er is al geleiding.

Toevoegen van keukenzout laat niet de pH veranderen, maar wel de geleiding: er komen immers nog meer ionen in oplossing.

Berichten: 2.035

Re: gedemineraliseerd water

Gerard schreef: Zuiver water heeft geen geleidbaarheid 0 door de dissociatie

H20 -> H+ + OH-

het H+ is het echte zuur dus zuiver water bevat ook zuur en zal dus corrosief werken, als er zuiver water door een roestvast stalen leiding stroomt zal als er geen speciale maatregelen worden genomen deze op den duur worden opgelost.
Het 'aggressieve zuur' in 'puur' water is in feite een combinatie van het in water opgeloste zuurstof en kooldioxide; het eerste is extreem corrosief, en het laatste vormt koolzuur.... ik geloof niet dat water bij pH 7.0 genoeg dissocieert om voldoende 'agressief' H+te genereren om te kunnen competeren met het koolzuur (de geleidbaarheid van 'puur' water is 1000x lager dan van leidingwater!) :eusa_sick:

Re: gedemineraliseerd water

Ik kan het niet bewijzen maar als ondersteuning voor mijn verhaal heb heb ik een ervaringsfeit van een aantal jaren terug.

Toen op het lab milli-Q beschikbaar kwam vulden wij de roestvrije waterbaden (37oC) hiermee in plaats van met demiwater om algengroei tegen te gaan. De baden werden regelmatig ververst en dagelijks aangevuld. Binnen niet al te lange tijd, ik dacht een jaar of zo bleken de eerste lekkages op te treden doordat het RVS was doorgerot. We zijn vervolgens teruggegaan naar demiwater met een anti-algenmiddel en hebben sindsdien geen problemen meer gehad.

We hebben het altijd geweten aan het feit dat we milli-q gebruikten.

De hoeveelheid H+ lijkt minder van belang dan dat het door continue verversen altijd aan wezig is. De concentratie bepaalt niet de reactie maar alleen de snelheid.
'agressief' H+


Wij hebben helaas geen pacifistische :eusa_sick:

Berichten: 69

Re: gedemineraliseerd water

Gerard schreef: Zuiver water heeft geen geleidbaarheid 0 door de dissociatie

H20 -> H+ + OH-

het H+ is het echte zuur dus zuiver water bevat ook zuur en zal dus corrosief werken, als er zuiver water door een roestvast stalen leiding stroomt zal als er geen speciale maatregelen worden genomen deze op den duur worden opgelost.
Trouwens niet alleen dat..ik had ook iets geleerd dan puur water als je dat zou indrinken , dat je dood kunt gaan. Dat komt doordat je bloed verdund ofzo..... :eusa_sick:

Re: gedemineraliseerd water

had ook iets geleerd dan puur water als je dat zou indrinken , dat je dood kunt gaan


Ik heb geleerd dat je aan alles wat je drinkt kunt doodgaan als het maar teveel is.

het is de dosis of de dosis of zoiets

Te veel water, milli-q of kraanwater zorgt voor een te groot verlies aan mineralen en dan Afbeelding

Berichten: 857

Re: gedemineraliseerd water

Inderdaad:

Paracelsus (Theophrastus Bombastus von Hohenheim 1493-1541) vermeldde al in de 15de eeuw dat "de dosis het vergif maakt", met andere woorden dat alles uiteindelijk giftig is, als de hoeveelheid maar groot genoeg is. Paracelsus wordt wel de grondlegger van de toxicologie genoemd, hij was de eerste die een verband legde tussen dosis en vergiftigingsverschijnselen.

Zie deze link

Berichten: 2.035

Re: gedemineraliseerd water

Trouwens niet alleen dat..ik had ook iets geleerd dan puur water als je dat zou indrinken , dat je dood kunt gaan. Dat komt doordat je bloed verdund ofzo.....  :eusa_sick:
Dit is een bekende 'mythe' :P

HIER vind je een goed onderbouwd verhaal over de discussie tussen voor- en tegenstanders van het drinken van demi-water.....

Gerard: die 'aggressiviteit' komt dus van het door oplossen van CO2 ontstane koolzuur, en niet van het door water-dissociatie ontstane H+!

Reageer