bioluminescentie met 'photoproteins'

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 22

bioluminescentie met 'photoproteins'

Hallo allemaal!

Ik wil graag wat weten over 'photoproteins' bij bioluminescentie. Ik weet dat er grofweg twee manieren van bioluminescentie zijn, namelijk: d.m.v. luciferin-luciferase en m.b.v. 'photoproteins'. Dit laatste snap ik niet helemaal, er blijken al stoffen in dat eiwit te zitten, maar hoe komen die daar? Ik hoop dat iemand mij de de tweede manier uit kan leggen. Ter verduideliking van mijn vraag kun je misschien even op deze site kijken: http://www.lifesci.ucsb.edu/~biolum/chem/index.html.

(Het gaat hierbij om het 2de flash-filmpje.)

Alvast bedankt!

Thijs

Berichten: 2.399

Re: bioluminescentie met 'photoproteins'

Ik had er nog niet van gehoord in proteines, maar volgens mij betekend het dit: Er komt energie vrij in een reactie van een bepaalde stof met je proteine. Kennelijk is het uitzenden van een foton gunstiger dan het afstaan van de energie in de vorm van warmte (of er treedt op zijn minst competitie op).
Dit laatste snap ik niet helemaal, er blijken al stoffen in dat eiwit te zitten
Wat bedoel je hiermee? Ik denk dat de reagentia voor chemiluminesentie toegevoegd moeten worden. Een eiwit bestaat uit een gigantisch aantal aminozuren, bedoel je dit met stoffen?

Re: bioluminescentie met 'photoproteins'

Een artikel over de werking van fotoproteinen uit 1998

Titel.

Chemistry of photoproteins as interface between

bioactive molecules and protein function

Link:

http://www.iupac.org/publications/pac/1998/pdf/7011x2085.pdf

Berichten: 2.035

Re: bioluminescentie met 'photoproteins'

In het stukje op de website die door 'it's me' is gegeven staat letterlijk:

"Sometimes the luciferin and luciferase (as well as a co-factor such as oxygen) are bound together in a single unit called a "photoprotein." This molecule can be triggered to produce light when a particular type of ion is added to the system (frequently calcium)"

Dit betekent dus dat alle voor de luminescentie benodigde stoffen (Luciferine, Luciferase en moleculair zuurstof) al in het proteine zitten, en ook al bij elkaar in de buurt zitten.... alles wat dan nog nodig is om het proces op gang te helpen ('trigger') is een metaalion (Ca2+, Na+ of K+).

Diverse van zulke 'photoproteins' (type Luciferine) vind je m.b.v. Google (zoek op 'photoprotein luciferin') :eusa_sick:

edit: typo

Reageer