Citroensap

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

Citroensap

Hallo,

Even een vraagje,

Heeft iemand enig idee hoeveel citroenzuur het citroensap wat men in de winkel koopt bevat?. Ik moest dit onderzoeken en kwam uit op 16% (m/m) citroenzuur dmv titratie met natronloog. Ik wilde het met literatuurgegevens vergelijken maar kon niks vinden. Iemand enig idee?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Citroensap

Geen idee, maar vertel eens hoe je het hebt gedaan, dan kunnen we beoordelen of je berekening helemaal goed is!

Berichten: 2.035

Re: Citroensap

De enige getallen die ik kon vinden (5% en 8%) staan hier en hier.....

Berichten: 2.746

Re: Citroensap

5% citric acid

8% of the dry weight of the fruit.
is die 5% dan ook op de droge massa?

devo heeft waarschijnlijk getitreerd met gewoon sap? dan nog eens opzoeken hoeveel water in citroenen zit, zou het dan lukken?

Berichten: 8

Re: Citroensap

Bedankt voor de reacties. Ik heb grafisch het equivalentiepunt bepaald door gebruik te maken van een pH-meter tijdens titratie en vervolgens een kromme te tekenen. Dan heb ik het volume loog dat ik heb toegevoegd tot equivalentiepunt vermenigvuldigd met de titer van het loog en de molmassa van citroenzuur, dan heb je de massa van het citroenzuur in het sap. En dat heb ik gedeeld door de afgewogen hoeveelheid citroensap en zo door nog te vermenogvuldigen met 100 op 16%.

Berichten: 2.035

Re: Citroensap

Die 5% is op het sap: "Lemon juice is about 5% citric acid".....

Het 'drooggewicht' (schil etc) is dan dus blijkbaar maar 3% (niet ongewoon voor fruit!) van de hele citroen :eusa_sick:

Berichten: 8

Re: Citroensap

Bedankt voor de reacties. Ik heb grafisch het equivalentiepunt bepaald door gebruik te maken van een pH-meter tijdens titratie en vervolgens een kromme te tekenen. Dan heb ik het volume loog dat ik heb toegevoegd tot equivalentiepunt vermenigvuldigd met de titer van het loog en de molmassa van citroenzuur, dan heb je de massa van het citroenzuur in het sap. En dat heb ik gedeeld door de afgewogen hoeveelheid citroensap en zo door nog te vermenogvuldigen met 100 op 16%.


Heb je in je berekening ook rekening gehouden met dat citroenzuur een 3 waardig zuur is? Als dit niet het geval is moet je de massa van het citroenzuur nog vermenigvuldigen met 1/3 omdat 3 mol NaOH reageerd met 1 mol citroenzuur.

Berichten: 8

Re: Citroensap

Of je met 1/3 moet vermenigvuldigen vraag ik mij af aangezien er maar 1 equivalentiepunt is te zien. Dit komt omdat de 3 pKa waarden zodanig dicht bij elkaar liggen...

Re: Citroensap

Onze conclusie is dat citroenzuur goed te meten is m.b.v. CZE in de upstream-mode. Het blijkt dat citroensap ongeveer 35 gram citroenzuur per liter. Voor appelsap en grapefruitsap is dit respectievelijk 5,5 g/l en 8,5 g/l.

Een link naar het verslag van studenten van de TUE over de bepaling van citroenzuur in citroensap met een link naar een ander verslag.

http://students.chem.tue.nl/ana17/

Reageer