Springen naar inhoud

mesomere effecten

• Log in om te kunnen reageren

dominique_CF

dominique_CF

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 december 2005 - 21:11

hoi,
gaan de mesomere donoren (bij mesomere effecten bij een benzeen ring) een heel e-paar doneren aan de ring? dus de dubbele binding bestaat dan uit de 2e- van bv O?
bedankt
Kite high or stay low!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 december 2005 - 00:27

Ja, zo zou je het kunnen zien.

Het vrije elektronenpaar vormt een nieuwe tweevoudige binding tussen de zuurstof en de fenylring in de mesomere struktuur

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 december 2005 - 00:27

Ik snap de vraag niet helemaal, maar in het algemeen verschuiven electronen bij mesomerie ALTIJD paarsgewijs.... anders zou je met radicalen te maken krijgen, en dat is energetisch ongunstiger.

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 december 2005 - 10:25

Toevoeging: bedoel je dit geval?

Geplaatste afbeelding

Zoja, je ziet dat ze paarsgewijs verschuiven!

dominique_CF

dominique_CF

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 december 2005 - 11:56

hoi!
In het geval dat ik bedoel staat er geen neg geladen O, maar een OCH3 groep op de benzeenring. Er wordt dan ook een dubbele binding gevormd en de O wordt pos geladen. Die eerste dubbele binding in de benzeenring "schuift" dan op nr het volgende C-atoom waardoor die een negatieve lading krijgt. Maar ik begrijp dan niet goed waarom hij maar 1 neg lading krijgt, hij krijgt toch de beide elektronen van die dubbele binding nr zich?
Kite high or stay low!

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 december 2005 - 13:55

Voor het principe van het verschuiven van electronen-paren maakt OCH3 of O- niets uit....

Zuurstof heeft in neutrale toestand 6 electronen om zich heen; in dit geval 2 x een enkele C-O binding (tellen voor 1 electron, de 2 electronen in de binding worden immers gedeeld met het koolstof-atoom), en 2 lone pairs (4 electronen). Na de ladingsverschuiving heeft het om zich heen: 1 dubbele en 1 enkele binding (dus telt voor 3 electronen), en 1 lone pair (2 electronen), dus in totaal 5 electronen.... conclusie: het is eenwaardig negatief!

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 december 2005 - 22:19

Maar ik begrijp dan niet goed waarom hij maar 1 neg lading krijgt, hij krijgt toch de beide elektronen van die dubbele binding nr zich?

Je kunt daar ook zo naar kijken: dat atoom had eerst één elektron en het andere zat aan het andere eind van de binding. Na de verschuiving horen alletwee de elektronen bij hetzelfde atoom, en is dat atoom dus éénwaardig negatief geladen.

dominique_CF

dominique_CF

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 december 2005 - 22:50

ja ik begrijp het wel als je het zo uitlegt.. maar ja, ik dacht dat ene e- was gebonden met de dubbele binding, nu niet meer-> 1 neg lading, en dan nog een negatieve lading door dat tweede elektron van die dubbele binding..
maar ik begrijp het nu en zie de logica :eusa_sick:
bedankt allemaal!
Kite high or stay low!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures