zuuroplossing verdikken

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 5

zuuroplossing verdikken

Het beitsen van metalen gebeurt in zuuroplossingen. Nu ben ik op zoek naar een product om een oplossing van salpeterzuur, fluorwaterstofzuur en water zodanig visceus te maken dat de oplossing aan het metaal blijft kleven en er nagenoeg niet afloopt. deze oplossing dient wel stabiel te blijven. Ik heb al met verschillende stoffen geprobeerd, maar nagenoeg allemaal worden ze binnen het uur weer waterig.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: zuuroplossing verdikken

Wat heb je al geprobeerd? Het klinkt alsof je dit erg voorzichtig moet aanpakken!

Je mengseltje is nogal aggressief, dus een eenvoudig organisch stofje zal het niet zo goed doen. Ik dacht even aan een siliconenolie, maar die mengt natuurlijk niet....

Berichten: 2.399

Re: zuuroplossing verdikken

Roep maar wat, Glycerol?

Berichten: 5

Re: zuuroplossing verdikken

olie producten zijn niet geschikt omdat zij een ongelikmatige beitsing van het metaal tot gevolg hebben. Wij hebben maizena, bloem etc gebruikt. Maar alle reactie zijn welkom. Glycerol ben ik niet bekend mee, maar willen we gaan proberen.

Berichten: 2.399

Re: zuuroplossing verdikken

Zoek het in de kleine simpele moleculen. Dingen als bloem etc zijn gedoomed te mislukken.

Laat even weten of het werkt trouwens, ben benieuwd namelijk :eusa_sick:

Berichten: 2.035

Re: zuuroplossing verdikken

uhm... Glycerol + salpeterzuur geeft glyceryl-trinitraat.... geen goed idee dus :eusa_sick:

Berichten: 2.399

Re: zuuroplossing verdikken

Whoops :eusa_sick: , Ja niet doen, ik keek naar HF....................

Tnx Herminator

Berichten: 857

Re: zuuroplossing verdikken

HF is vies spul :eusa_sick:

maar er is een goedje om verf af te bijten dat heet Afbijtmiddel (Totalex is de merknaam die ik ken) Het is een dikke drap waarin methylchloride zit wat een etsende werking heeft. Misschien moet je even bij een leverancier na vragen wat voor verdikker ze bij de methylchloride hebben gedaan. Ik weet alleen niet of je de verdikker kan gebruiken voor HF/HNO3...Maar het is het proberen waard of niet?

http://www.herfst-helder.nl/VIB/1802V.pdf

http://www.herfst-helder.nl/TM/1802T.pdf

Hier is product informatie ik hoop dat je er iets mee kan.

Het is natuurlijk spul om verf mee af te bijten maar het heeft ook een etsende (niet beitsende toch?) werking

Re: zuuroplossing verdikken

Pierre, ik vond de vraag wel intrigerend en heb eens rondgekeken of ik een middel kon vinden.



Waterstoffluoride is zoals eerder gemeld een bijzonder aggressief goedje en samen met salpeterzuur wordt het echt spannend.

Er zijn maar weinig stoffen bestendig tegen HF-oplossingen en dat zijn vooral een aantal type kunststoffen en in combinatie met salpeterzuur denk ik dat er weinig overblijven. Als er toch een stof is die het aankan zoals misschien een teflonachtige zal deze niet willen hechten op metaal.

Andere stoffen zoals jij die blijkbaar al geprobeerd hebt zullen aangetast worden door het zuur en het effect zal redelijk snel verdwijnen. Bovendien zal gelijkertijd de werking van het zuur door deze reactie teniet worden gedaan.

· constructiematerialen: (1)

- watervrij waterstoffluoride: ongelegeerd C-staal (voorzien van coating van ijzerfluoride), austenitische Cr-Ni -staal (tot 50 °C), monel (kamertemperatuur)

- waterige oplossingen van waterstoffluoride:

* tot 85%: zelfde als watervrij waterstoffluoride

* minder dan 85%: PTFE

* minder dan 50%: PE, PP, PVC (allen bij kamertemperatuur), PFTE, gefluoreerde polymeren

- stress corrosion cracking en waterstofbrosheid kunnen optreden bij hoge temperatuur, bepaalde staalsoorten en in waterige oplossing

- keramiek, glas (silicaten) en rubber worden sterk aangetast

· reageert sterk met organische stoffen

bron http://meta.fgov.be/pdf/pm/nlm26.pdf

Berichten: 857

Re: zuuroplossing verdikken

Probeer het eens met parafiene...

Dus smelt eerst parafiene en voeg het toe aan de oplossing. Zo heeft mijn vader de eerste afbijt gemaakt..

TIP van mijn vader:

Neem contact op met de mavom die is maakt etsende stoffen.]

Mag ik ook weten waarom je zo een agressieve stof als HF gebruikt?...

Berichten: 2.035

Re: zuuroplossing verdikken

Paraffines zijn complexe mengsels van verzadigde koolwaterstoffen, dus ik denk dat dit inderdaad een van de schaarse stoffen is die tegen het bizar aggressieve mengsel HF/HNO3 kan :eusa_sick:

Neem dan wel een soort paraffine die vloeibaar is bij de werktemperatuur (kamertemperatuur?), anders wordt het meteen weer vast (amorf) in je oplossing....

Berichten: 5

Re: zuuroplossing verdikken

Sorry ik was vergeten om te vertellen dat het een mengsel is van 20% HNO3 en 4% HF in water. Dit mengsel is echt nodig om alle oxides op te lossen welke ontstaan bij het lassen van roestvaststaal.

Ik weet dat MAVOM hier een kant en klaar product voor heeft, maar wil graag dit zelf maken en hiermee experimenteren. Producten als bloem etc. blijft ongeveer een 10 min stabiel, terwijl ik echt een product wil maken dat maanden stabiel blijft.

Overigens zijn bijna alle kunststoffen in dit mengsel goed bestand.

Ik ben overigens ook an het experimenteren met andere zuren om deze oxides op te lossen en roestvaststaal zijn oorspronkelijke (roestwerende, chroomoxidelaag) terug te brengen. Echter ook hier heb ik nog niet veel resultaat mee.

Berichten: 328

Re: zuuroplossing verdikken

Polyethyleenglycol misschien?

Berichten: 857

Re: zuuroplossing verdikken

Wellicht kan je de Movam bellen om te vragen waarmee ze verdikken?

Ik heb dus van mijn vader gehoord dat parafiene het goed doet...probeer het eens

Berichten: 5

Re: zuuroplossing verdikken

PArafine ga ik zeker volgende week eens testen. De mavom wil trouwens niet zeggen welk product zij hiervooor gebruiken omdat dit vertrouwelijke receptuur is.

Bedankt en prettige jaarwisseling voor iedereen

Reageer