[scheikunde] bepalen actieve chloor

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] bepalen actieve chloor

Hoi,

Ik had een proef over het bepalen van de concentratie hypochloriet en het gehalte actieve chloor. Nu geraak ik er ff niet meer uit

De javel die ik heb gebruikt bevatte 8° chloor.

de reactievergelijking die ik hiervoor heb opgesteld is

ClO-+2I-+2H++2S2O32- --> Cl-+H2O+2I-+S4O62-

het gemiddelde van mijn titraties met thiosulfaat is 3,75 ml

nNa2S2O3 = 0,1002 mol/l . 3,75.10-3l = 0,3757.10-3 mol

nClO- = 0,3757.10-3mol/2 = 0,1878.10-3 mol

cClo- = 0,1878.10-3 / 25.10-3l (beginvolume) = 0,007512 mol/l

Dit zou denk ik ongeveer moeten kloppen maar hoe haal ik hier nu mijn gehalte actieve chloor uit?

alvast bedankt


Berichten: 4

Re: [scheikunde] bepalen actieve chloor

Ik heb in dit topic gekeken en euh :eusa_sick: ik zie het niet??

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] bepalen actieve chloor

:eusa_sick: Ik vind jouw reactievergelijking niet echt logisch... En je antwoord staat in de onderste post ergens, maar goed. Je weet wat je ingewogen hebt en actief chloor is een ander woord voor hypochloriet. Is het nu iets duidelijker?

Re: [scheikunde] bepalen actieve chloor

Javel bevat 8% vrij chloor als het geproduceerd wordt maar is niet erg stabiel dus het is zeker dat je minder en waarschijnlijk veel minder vindt dan de opgegeven 8%

Een document dat de samenhang tussen NaOcl en actiefchloor beschrijft.

Chloorbleekmiddel

In vloeibare machinevaatwasmiddelen wordt natriumhypochloriet ingezet als bleekmiddel en in poedervormige producten natriumdichloorisocyanuraat. Beide stoffen splitsen zuurstof af, dat voor de blekende werking verantwoordelijk is. Met het gehalte 'actief chloor' wordt het blekend vermogen van het chloorbleekmiddel aangeduid. Hierbij geldt de volgende relatie tussen het percentage natriumhypochloriet (NaOCl) en het percentage actief chloor: % NaOCI = 1,05 x % actief chloor. Een oplossing van alleen natriumhypochloriet in water wordt ook wel chloorbleekloog, chloorbleekmiddel of bleekwater genoemd, afhankelijk van de concentratie. Naast een blekende hebben de chloorbleekmiddelen ook een desinfecterende werking.

Bron

Guidancedocument Algemene BeoordelingsMethodiek (ABM) voor was- en

reinigingsmiddelen.

http://www.rijkswaterstaat.nl/rws/riza/wat...ngsmiddelen.pdf

Reageer