afwasmiddel testen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 636

afwasmiddel testen

k bedacht nog even wat. ik heb zelf een afwasmiddel gemaakt. nou weet ik alleen niet hoe ik het moet testen. ik heb t al gebruikt met afwassen. het ontvet wat minder goed dan een afwasmiddel uit de winkel, maar het werkt wel. alleen heb je na het afwassen hele stroeve handen. iemand een idee waar dat door komt? Dit recept heb ik gebruikt:

130 ml water

50 ml Zetesol

15 ml Glycinetenside

4 gram keukenzout

1 gram natriumbenzoaat

1 gram citroenzuur

35 druppels parfumolie

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: afwasmiddel testen

Nou het haalt ook het gladde vetlaagje van je handen af en dan hou je droge handen over :eusa_sick:

Berichten: 636

Re: afwasmiddel testen

oh ja, maar een gewoon afwasmiddel doet dat niet. waarom die van mij dan wel? weet iemand dat misschien???

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: afwasmiddel testen

Omdat er in echt wasmiddel meer zit dan alleen maar jouw ingrediënten. Kijk voor de grap maar eens achterop, wat je al hebt gedaan volgens mij, gezien je andere topics over hetzelfde onderwerp :eusa_sick:

Berichten: 636

Re: afwasmiddel testen

ja, inderdaad. maar welk ingredient heeft dan de ontvettende werking?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: afwasmiddel testen

Ik mag hopen dat elk afwasmiddel een ontvettende werking heeft. Dat is toch het primaire doel van het goedje!

Het verschil zit hem denk ik in speciaal handbeschermende bestanddelen. Waaruit die zouden bestaan weet ik ook niet.

Re: afwasmiddel testen

Kijk eens op de site van de hekserij, je recept staat er vermeldt met de funkties van de diverse grondstoffen.

http://www.hekserij.nl/3heksen/afwasmiddel/afwasmiddel.htm

Berichten: 636

Re: afwasmiddel testen

en iemand misschien nog een idee hoe je het afwasmiddel kunt testen? ik wou op school in ieder geval nog even de pH bepalen. die moet dan toch ongeveer rond de 7 zitten? misschien is hij wel te basisch en krijg je daarom droge handen? (zou dat kunnen?)

Re: afwasmiddel testen

De belangrijkste parameter voor een goed werkend afwasmiddel is de verlaging van de oppervlaktespanning.

Een simpele test is te kijken hoelang er schuimvorming optreedt als je steeds meer olie toevoegt. Als de oplossing niet meer schuimt is werking van het afwasmiddel teniet gedaan.

Als referentiemiddel zou gewone simpele huishoudzeep kunnen gebruiken.

Geen synthetisch afwasmiddel gebruiken omdat hieraan soms speciale schuimvormers worden toegevoegd om de mensen te laten denken dat het heel goed is.

Berichten: 636

Re: afwasmiddel testen

ok, bedankt :eusa_sick: dat zal k ook even doen dan

Berichten: 5

Re: afwasmiddel testen

De bevochtigers in afwasmiddel is inderdaad bedoeld om het contact tussen het te ontvetten object en ontvettingsmiddel zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Hierdoor heb je een zo hoog mogelijk rendement van je ontvetter.

De meest praktische test om te kijken of je voldoende bevochtiger (oppervlakteactieve stof) in je ontvetter zit kun je testen met het maken van een ring. Het al om oude bekende bellenblazen.

Als je een ring maakt van ijzer- of koperdraad van ongeveer 10cm rond en je haalt dit door de ontvetter. Kun je met een stopwatch meten hoelang de bel tussen de ring bijft zitten. Dit kun je dan ook met een regulier afwasmiddel doen en dan weet je het verschil.

Succes

Berichten: 90

Re: afwasmiddel testen

Als je de pH gaat bepalen, dan zou ik ook eens meting doen op een commercieel product. Je zal zien dat die niet altijd (meestal niet) een pH 7-waarde bezitten.

Berichten: 636

Re: afwasmiddel testen

ik heb even de pH gemeten van mijn afwasmiddel en van nog 3 andere afwasmiddelen. mn eigen afwasmiddel had ong. een pH van 5,35. de andere drie waren: 6,18 - 5,43 - 7,33. kun je nou zeggen dat die van 7,33 (en die 6,18) minder goed ontvet omdat die niet zo basisch is? Mijn afwasmiddel zit wel in de buurt van die 5,43 maar die van mij werkt toch slechter. iemand daar een verklaring voor?

Berichten: 636

Re: afwasmiddel testen

iemand die me kan helpen? dan kan k t nog even in mn profielwerkstuk zetten. hij is bijna af :lol:

Berichten: 328

Re: afwasmiddel testen

de andere drie waren: 6,18 - 5,43 - 7,33. kun je nou zeggen dat die van 7,33 (en die 6,18) minder goed ontvet omdat die niet zo basisch is?
Een hogere pH betekent juist dat het MEER basisch is. :lol:

Reageer