[scheikunde] hypochloriet

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 636

[scheikunde] hypochloriet

k heb al even gezocht in andere topics en daar stond volgens mij dat het hetzelfde is als actief chloor. hoe ziet dat actief chloor er dan uit?

euhh, foutje. hij hoort hier niet te staan. nou ja.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] hypochloriet

Na+ OCl- met een covalente binding tussen de O en de Cl

Berichten: 636

Re: [scheikunde] hypochloriet

is dat natriumhypochloriet? of is dat gewoon hypochloriet.

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] hypochloriet

Hypochloriet = Cl-O-

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] hypochloriet

is dat natriumhypochloriet? of is dat gewoon hypochloriet.
Ik schrijf nu eenmaal nooit anionen op zonder een bijbehorend kathion :eusa_sick:

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] hypochloriet

Ja maar..... 'bijbehorend' is erg relatief.... elk tegenion (wat in z'n algemeenheid zowel een anion als een kation kan zijn) kan 'bijbehorend' zijn :P

In dit geval wordt gevraagd 'wat is hypochloriet' dus dan lijkt het me voor vraagsteller het duidelijkst om hypochloriet te tekenen... want je ziet al wat er gebeurde toen je natrium-hypochloriet tekende :eusa_sick:

Berichten: 636

Re: [scheikunde] hypochloriet

haha, t is me nou helemaal duidelijk hoor :eusa_sick: oh nee, is die min bij die O gewoon een elektron die bij die O zit? of is dat hele Cl-O min?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] hypochloriet

Het tegenion bindt zich aan de O, dus alleen de O kan nog ionbindingen aangaan :eusa_sick:

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] hypochloriet

haha, t is me nou helemaal duidelijk hoor  :P oh nee, is die min bij die O gewoon een elektron die bij die O zit? of is dat hele Cl-O min?
Goede vraag! :P

'Officieel' is de O eenwaardig negatief, en de Cl neutraal..... gaat dit molecuul een binding aan met een kation, dan zal deze binding inderdaad met de zuurstof worden aangegaan....

Bij de O zit niet 'een electron', er zitten er 6 (3 'lone pairs'), plus 1 in de binding met het Chloor-atoom (ze 'delen' een electronenpaar). Dit geeft 7-omringing, terwijl neutraal zuurstof er 6 heeft, conclusie: eenwaardig negatief.

ECHTER: zoals altijd in het leven, liggen de zaken (ook in de chemie) niet altijd even simpel.... in werkelijkheid zit 73% van die negatieve lading in ClO- rond de zuurstof, en 27% rond het chloor! Deze 'verdeling' heeft te maken met de mate waarin beide soorten atomen aan electronen 'trekken' (de zogenaamde 'electronegativiteit') Afbeelding

Is het nu nog een beetje duidelijker? :eusa_sick:

Berichten: 636

Re: [scheikunde] hypochloriet

ja :P bedankt :eusa_sick:

Reageer