waterstofperoxide

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 636

waterstofperoxide

waterstofperoxide is toch: H-O-O-H. hoe kan dat dan uiteenvallen in water en zuurstof? heb je dan gewoon O over en niet O2 ?

Berichten: 857

Re: waterstofperoxide

O2....

Wanneer je aardappelschillen bij H2O2 voegt zal de H2O2 ontleden.

Berichten: 636

Re: waterstofperoxide

aardappelschillen? :eusa_sick: k las gewoon dat waterstofperoxide een relatief instabiele verbinding die snel uiteenvalt in water en zuurstof. dus daar zitten geen aardappelschillen bij. of ben ik nou dom bezig?

Berichten: 857

Re: waterstofperoxide

Waterstofperoxide is volgens mij niet eens zo super onstabiel.

Maar de aardappelschillen is de de katalysator als je het toevoegt aan waterstofperoxide

Berichten: 636

Re: waterstofperoxide

ja ok, maar in afwasmiddel zitten volgens mij geen aardappelschillen.

Berichten: 857

Re: waterstofperoxide

gaat het nogsteeds over je afwasmiddel?...Ik ben inderdaad zelf nog nooit aardappelschillen in mijn afwasmiddel tegen gekomen.

Waarschijnlijk zit in het afwasmiddel een stofje wat al voor de ontleding van de waterstofperoxide zorgt...Maar welke het is...ik zou het niet weten.

Berichten: 541

Re: waterstofperoxide

waterstof peroxide onleed al bij gewoon licht. en er ontstaat O2

2 H2O2 wordt 2 H2O + O2

Bewerkt:

typo

Gebruikersavatar
Berichten: 184

Re: waterstofperoxide

En bij hoge temperatuur.... Daarom vaak in donkereglazen flessen in de koelkast....

Berichten: 238

Re: waterstofperoxide

wat is dat toch hier met die aardappelschillen? :eusa_sick:

peroxide is inderdaad onstabiel, wat inhoudt dat het graag reageert met van alles en nog wat. Het is een verbinding die wel stabiel genoeg is om peroxide te blijven in bijvoorbeeld een fles, maar meteen zal reageren met een scala aan stoffen (zoals je huid!) of indeed: licht.

Berichten: 3.145

Re: waterstofperoxide

H2O2 valt ook zonder aardappelschillen [-X (of welke andere katalysator dan ook) onomkeerbaar uiteen in water en zuurstof. Dit is de reden, waarom je het niet onbeperkt lang kunt bewaren. In commercieel verkrijgbaar waterstof peroxide wordt vaak een heel klein beetje van een negatieve katalysator toegevoegd, welke de ontleding vertraagt. Een voorbeeld hiervan is fosforzuur. Echter, de ontleding is niet te stoppen en na een aantal jaren is het waterstofperoxide echt ontleed (weet ik uit ervaring :lol: ).

Berichten: 6

Re: waterstofperoxide

2 H2O2 wordt 2 H2O + O2
Misschien grijp ik als ongestudeerde nu te hoog, maar zou de ontleding aanmerkelijk kunnen worden tegengegaan door de waterstofperoxide onder druk te bewaren?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: waterstofperoxide

Nou het zou in feite wel kunnen, maar vind jij een onder druk staande glazen fles veilig?

Berichten: 2.035

Re: waterstofperoxide

Kunststoffen- of metalen bewaarvat..... misschien helemaal niet zo'n slecht idee.... een kleine overdruk duwt het evenwicht al naar links :lol:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: waterstofperoxide

Meeste metaal wordt geoxideerd door waterstofperoxide. MMisschien metaal met een glazen binnenmantel :lol:

Berichten: 115

Re: waterstofperoxide

2 H2O2 wordt 2 H2O + O2
Misschien grijp ik als ongestudeerde nu te hoog, maar zou de ontleding aanmerkelijk kunnen worden tegengegaan door de waterstofperoxide onder druk te bewaren?
hoi,

ik denk niet dat dit opgaat:

verhoogde druk zal inderdaad het evenwicht naar links brengen, dit effect zal echter

klein zijn aangezien het een quasi aflopende reactie betereft.

Hoe dan ook, dit is een thermodynamisch effect, wat we eigenlijk willen is de

decompositie vertragen, en dit is een kinetisch effect, de druk verhogen zal niks

veranderen vrees ik.

groetjes

Reageer