[scheikunde] Mercaptanen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] Mercaptanen

Hallo,

Bij chemie zien wij momenteel de bereidingen van benzine en dergelijke producten. In het hoofdstuk "Organische chemische productieprocessen" staat volgende paragraaf:

Men vindt slechts zelden elementaire zwavel in aardolie. Waterstofsulfide komt nu en dan bij de gasvormige producten voor. Nagenoeg alle zwavel is gebonden onder de vorm van mercaptanen, sulfiden en thiofenen en wel vooral onder de vorm van grote moleculen...

Zou iemand mij kunnen uitleggen wat "mercaptanen" zijn? :eusa_sick:

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 184

Re: [scheikunde] Mercaptanen

Ze stinken naar eiren... Mercaptaan wordt ook vaak aan aardgas toegevoegd om het detecteerbaar te maken.. Structuren die een thioalcoholen bevatten

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Mercaptanen

Mercaptanen zijn isostruktureel (hebben dezelfde struktuur) als alcoholen met het zuurstofatoom vervangen door een zwavelatoom. De sulfiden zijn hetzelfde als ethers met het zuurstofatoom vervangen door een zwavelatoom.
Ze stinken naar eiren... Mercaptaan wordt ook vaak aan aardgas toegevoegd om het detecteerbaar te maken.. Structuren die een thioalcoholen bevatten
Het zijn niet mercaptanen die aan aardgas worden toegevoegd. Hiervoor wordt THT (tetrahydrothiofeen) gebruikt (een vijf-ringetje met 4 CH2 groepen en een S-atoom)

Gebruikersavatar
Berichten: 184

Re: [scheikunde] Mercaptanen

Wikipedia Klopt je hebt gelijk...

Berichten: 485

Re: [scheikunde] Mercaptanen

:eusa_sick:

ik heb voor mijn onderzoek voor scheikunde een keer mercaptanen gemaakt. STINKEN!!!

Het zijn de esters van een thiol (een soort alcohol maar dan SH ipv OH) en een carbonzuur.

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] Mercaptanen

Dat kopt niet..... 'mercaptanen' zijn gewoon thiolen (R-S-H), maar de naam wordt (te) vaak 'misbruikt' voor aanduiding van elke soort van zwavelverbinding (zoals jij hem nu voor thio-esters gebruikt) Afbeelding

Edit: typo

Berichten: 485

Re: [scheikunde] Mercaptanen

ja ik was even in de war, het was nog vroeg vanochtend :eusa_sick:

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] Mercaptanen

Het zij je vergeven..... maarreeeh..... 8u46 'vroeg'???? :eusa_sick:

Reageer