buffer ph7 of hoger

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

buffer ph7 of hoger

ik zoek een bufferoplossing van pH7 of hoger, die stabiel blijft als oplossing, doch die z´n buffercapaciteit verliest bij opdrogen of opwarmen tot 50 a 60°C en vervolgens zuur wordt.

kan iemand mij helpen?

alvast bedankt,

dirk

Berichten: 2.399

Re: buffer ph7 of hoger

Oei dat is niet makkelijk, je zult een zuur moeten nemen en deze moeten overwelmen met een buffer. Als buffer zou ik een vluchtige buffer nemen. AmmoniumBicarbonaat ligt volgens mij rond de 7 a 8. Of de buffer snel verdampt in 50 a 60 graden weet ik niet precies, maar dit is denk ik je beste kans op succes.

Leon

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: buffer ph7 of hoger

Napoleon1981 schreef: Oei dat is niet makkelijk, je zult een zuur moeten nemen en deze moeten overwelmen met een buffer. Als buffer zou ik een vluchtige buffer nemen. AmmoniumBicarbonaat ligt volgens mij rond de 7 a 8. Of de buffer snel verdampt in 50 a 60 graden weet ik niet precies, maar dit is denk ik je beste kans op succes.

Leon
Is het niet zo dat het CO2 eerder uit de oplossing verdwijnt dan de NH3? In dat geval zou de pH bij verwarmen alleen maar stijgen.

Misschien is een ammoniumacetaat of ammoniumformiaat buffer dan een betere keuze, dan houd je azijnzuur of mierenzuur over als het lukt om (een deel van) de NH3 er bij 50-60 graden uit te dampen.

Berichten: 485

Re: buffer ph7 of hoger

zoek even in BINAS op wat de pKa's zijn van de verschillende zuren/basen. Dit geeft meestal wel een aardige indicatie van wat de pH waarde van de buffer zal zijn. Van azijnzuur is de pka 4.7 (even uit mijn hoofd) dat betekent dat als je 50% HA hebt en 50% A- (in de vorm van een zout bijv.) de pH waarde van de azijnzuur buffer 4.7 zal zijn.

Je kan ook de pure vorm nemen en titreren tot je halverwege het eindpunt bent, dan heb je ook een buffer.

Reageer