Roosterenergie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

Roosterenergie

om de rooster energie te bepalen kijken we best naar de ionaire radius van het atoom waarvon we de rooster energie willen bepalen.

Maar hoe bepaal je de radius van een ion? bv Na+ of Cl-

Berichten: 10

Re: Roosterenergie

De radius van het atoom is op te zoeken, en ik denk dat het al te veel zal afwijken daarvan.

Maar volgens mij is het ook te berekenen met de dichtheid, het getal van avagado, en het aantal ionen per eenheids cel.

Berichten: 7

Re: Roosterenergie

we moeten dit zkr kunne bereken, we zullen niet zomaar een tabel krijgn op examen

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Roosterenergie

De radius van het atoom is op te zoeken, en ik denk dat het al te veel zal afwijken daarvan.
Dat klopt niet!

De straal van een fluoride-ion is bijna twee keer zo groot als de straal van een fluorideatoom. 0,136nm voor het ion tegen 0,064nm van het atoom.

Berichten: 10

Re: Roosterenergie

Ok sorry, dat van de ion-atoom radius wist ik niet.

Maar wat die berekening betreft, die is te doen. Ik zal hem zo even opzoeken.

De berekening:

Je moet het aantal atomen per eenheidscell bepalen. Dat reken je om naar het aantal mol. Dit reken je weer om naar het aantal gram, en dat dan weer met de dichtheid naar een x aantal cm3. Je weet dan de ribben van de eenheids cell en samen met het aantal atomen kan je dan de straal uitrekenen.

Dit is zoals ik, een eerste jaars scheikunde student het uitreken. Misschien weten de andere een betere en makkelijkere manier.

Succes

Berichten: 7

Re: Roosterenergie

denk dat dat iets te ver gezocht is hoor, nog nooit van zo'n methode gehoord

Berichten: 198

Re: Roosterenergie

als je al die gegevens kan opzoeken kan je ook gewoon de roosterenthalpie opzoeken.

anders is het ook vormingsenthalpie+ ionisatieenthalpie, die kan je ook opzoeken

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: Roosterenergie

ΔH3D = (-1/4πε0)*(e2/r0)*NAVO*Madelung

met ε0 de permittiviteit van het vacuum (8,854 x 10-12 Fm-1), e de lading van het elektron (1,602 x 10-19 C), r0 de som van de twee ionenstralen (0,102 nm voor Na+ plus 0,180 nm voor Cl- resulteert in 0,282 nm voor r0) en NAVO het getal van Avogadro (6,022 x 1023 mol-1).

De Madelungconstante is voor elke kristalstructuur anders, in het geval van NaCl is deze gelijk aan 1,7464

Voor NaCl is de roosterenergie bijgevolg gelijk aan -863 kJ/mol.

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: Roosterenergie

De ionstraal van een element is zijn aandeel in de afstand tussen naburige ionen in een ionisch kristal. De afstand tussen de kernen is de som van de twee ionstralen. Als referentie start men altijd met 140 pm voor O2-.

Eerst is er het belang van het teken van de lading van het ion: metalen zullen door het afgeven van elektronen de vorige edelgasconfiguratie aannemen, waardoor er minder elektronen rond de kern zijn, dus zal de kationstraal kleiner zijn dan de atoomstraal. Niet-metalen zullen echter door het opnemen van elektronen de volgende edelgasconfiguratie aannemen, waardoor er meer elektronen rond de kern zijn, dus zal de ionstraal voor negatieve ionen groter zijn dan de atoomstraal.

Binnen een periode neemt de ionstraal af van links naar rechts, met een sprongsgewijze toename (discontinuiteit) bij de overgang van kation naar anion.

Iso-elektronische ionen hebben hetzelfde aantal elektronen in dezelfde elektronenconfiguratie. De niet-metalen van een bepaalde periode zullen door elektronen op te nemen de volgende edelgasconfiguratie aannemen terwijl de metaalatomen van de volgende periode door het afgeven van elektronen dezelfde edelgasconfiguratie kunnen aannemen. Kationen en anionen die iso-elektronische zijn, behoren dus tot een verschillende periode.

Binnen een groep is er een geleidelijke toename van de ionstraal van boven naar onder omdat het aantal schillen toeneemt.

Ik hoop dat je hier wat mee verder kunt. :lol:

Berichten: 7

Re: Roosterenergie

Rangschik volgende componenten CsCl, MgO en NaCl volgens stijgende RE

dit is de vraag waarover het gaat, en het is niet genoeg om te zeggen stijgt in tabel van mendeljev van links naar rechts ofzo, je moet het ook verklaren

volgens mij is het niet de bedoeling dat je de RE daadwerkelijk gaat berekenen. Je kan de element rangschikken volgens ionenradius, wegens deze een zeer grote invloed heeft op de RE.

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: Roosterenergie

Volgens mij hebben al deze ionische verbindingen dezelfde kristalstructuur en dus dezelfde Madelungconstante. De roosterenergie hangt bijgevolg enkel af van de som van de ionstralen. Hoe kleiner deze gaat zijn, hoe groter de roosterenergie.

Dus rangschik eerst volgens stijgende ionstraal en draai deze volgorde nadien om, dan heb je een volgorde qua stijgende roosterenergie.

Berichten: 7

Re: Roosterenergie

ah stef eindelijk :lol: maar hoe bereken ik de ionenstraal?

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: Roosterenergie

ah stef eindelijk [-X maar hoe bereken ik de ionenstraal?
Die kan je overal terugvinden. Ik gebruik bijvoorbeeld 'book of data', in Nederland hebben ze 'binas' geloof ik.

Geloof me, de ionstraal zal je heus niet moeten berekenen. :lol:

Trouwens, wat is de link met organische chemie ? ;)

Berichten: 7

Re: Roosterenergie

wij moeten deze wel kunnen berekenen hoor, wij krijgen GEEN gegeven buiten den Tabel van Mendeljev

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Roosterenergie

wij moeten deze wel kunnen berekenen hoor, wij krijgen GEEN gegeven buiten den Tabel van Mendeljev
Veel sterkte gewenst. Als je de oplossing vindt, publiceer deze dan in een gerennommeerd blad, dan heeft de rest van de wetenschap er ook nog iets aan! :lol:

Einde ironie: dit kan echt niet. Ideale afstanden tussen atomen kunnen alleen worden bepaald met zeer complexe kwantummechanische berekeningen, of uit de praktijk door een eenvoudige waarneming te doen zoals de dichtheid van keukenzout.

Reageer