Springen naar inhoud

[scheikunde] Aspartaam

• Log in om te kunnen reageren

Jeanette

Jeanette

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2006 - 11:16

Hey,

voor het profielwerkstuk ben ik op zoek naar meer informatie over aspartaam (op internet vindt je wel heel veel over aspartaam in combinatie met gezondheid enzo, maar niet wat ik wil vinden...)
- Ik ben vooral op zoek naar waarom maar 1 spiegelbeeldisomeer zoet smaakt. (Ligt dat aan een deel van het molecuul dat aan een receptor hecht van je tong??)
- En is het bekend onder welke omstandigheden aspartaam stabiel is? (de pH, temperatuur, etc.)

Groetjes

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 januari 2006 - 11:47

Heb je al gezocht hier op het forum op aspartaam?

Daar is al bijzonder veel info te vinden

Jeanette

Jeanette

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2006 - 16:52

ik heb al wel gezocht hier op het forum, maar nog niks bruikbaars kunnen vinden (wel al veel bijgeleerd...) maar zal toch nog eens verder zoeken dan

Heb je misschien toch een 'dossiernaam' waar ik dan specifiek naar moet kijken?

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 06 januari 2006 - 18:02

Kijk eens op deze link
http://www.science.u...kunde/w4-o3.htm

Jeanette

Jeanette

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2006 - 19:03

bedankt, daar kan ik wel wat mee...

ondertussen zoek ik gewoon verder, maar verdere info is altijd welkom

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2006 - 19:30

Heb je al geleerd over hoe je smaken herkent?
Of hoe ze denken dat je een smaak herkent, ik weet niet of dit al zeker is.
Een theorie is dat het komt door vorming waterstofbruggen met receptoren op onze tong.
Ik zou denken dat het ene spiegelbeeldisomeer sterisch gehinderd is en daardoor die waterstofbruggen niet kan maken. Dus dan smaak je die ook niet.

Edit: Smeltpunt bij 248 - 250 C

Veranderd door Dante, 06 januari 2006 - 19:34

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2006 - 20:07

Die theorie is al lang en breed bewezen Dante..... smaakreceptoren zijn zogenaamde GPCR's (G-protein coupled receptors), en, net als bij bijv. geneesmiddelen, zijn de interacties voornamelijk van het type h-brug, hydrofoob/aromatisch en ionisch Geplaatste afbeelding

De 'verkeerde' spiegelbeeldisomeer is niet zozeer 'sterisch gehinderd', alswel dat hij gewoon niet de juiste 3D-structuur bezit om de 'vereiste' interacties met de receptor aan te gaan....

Jeanette, dit had je vast al gevonden :lol:

Jeanette

Jeanette

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2006 - 20:25

nee, dat had ik nog niet gezien...
Onze leraar raadt wikipedia af :lol: , dus vandaar. Maar zal t dan toch nog es doorlezen, bedankt iig

van de smaakreceptoren op de tong, weet ik ondertussen ook al meer. ook door de link die hierboven al vermeld is. Het heeft iig met verschillende bindingen te maken, waaronder idd waterstofbruggen.

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2006 - 20:47

De meeste informatie in Wikipedia is volkomen correct (iedereen die iets vindt wat niet klopt kan dit naar voren brengen, het wordt dan serieus onderzocht, en eventueel gecorrigeerd!), dus ik snap niet waar je leraar problemen mee heeft :lol:

dieterk

dieterk

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 mei 2006 - 18:55

Hey,

voor het profielwerkstuk ben ik op zoek naar meer informatie over aspartaam (op internet vindt je wel heel veel over aspartaam in combinatie met gezondheid enzo, maar niet wat ik wil vinden...)
- Ik ben vooral op zoek naar waarom maar 1 spiegelbeeldisomeer zoet smaakt. (Ligt dat aan een deel van het molecuul dat aan een receptor hecht van je tong??)
- En is het bekend onder welke omstandigheden aspartaam stabiel is? (de pH, temperatuur, etc.)

Groetjes

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem, weet niemand geen site waarop de bereiding van aspartaam eenvoudig uitgelegd staat. Ik moet het over aspartaam hebben in mijn eindwerk en zou graag begrijpen wat ik daarin zet. Vriendelijk bedankt

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures