Springen naar inhoud

[scheikunde] suiker en bier/cola

• Log in om te kunnen reageren

hobbehobbehobbe

hobbehobbehobbe

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2006 - 16:31

als je in bier of cola een schep suiker doet. gaat het enorm bruisen, de koolzuur komt vrij. ik vroeg me af welke reactie er daarbij afspeelt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 januari 2006 - 18:04

Er vindt geen reactie plaats (tenminste geen chemische). Vooruit, je suiker lost wat op maar daarom gaat het niet bruisen.

Hoe dat wel komt :

In cola en andere frisdranken zit CO2 opgelost. Als je zorgt voor een kiemplaats waar deze CO2 weer gasvormig wordt, ontsnapt deze. Hetzelfde idee als kooksteentjes toevoegenals je water wilt koken. Je brengt dus wat kiemplaatsen voor gasbellen in de oplossing waardoor het gas makkelijk uit de vloeistof vrijkomt.
Dit werkt dus met alle vaste stof. Gooi maar zout, zand, glasparels of iets dergelijks in de cola, dan gaat het ook bruisen.

Waarom bruist het nu? We hebben gezien dat het koolzuur ontsnapt uit de vloeistof. Deze stuwt de cola boven zich uit en zo stroomt het over de rand.

Bij het schudden van een blikje cola breng je wervelingen in de vloeistof die ook fungeren als kiemplaats voor gasbelletjes.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2006 - 18:29

Nog een stuk heftiger is het gooien van wat Mentos tabletjes in een fles dieet-Cola.... het SPUIT er uit.... filmpje hier :lol:

Weet iemand of, en waarom (zoetstof i.p.v. suiker?) dit heftiger gaat met dieet- dan met gewone cola?

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 05 januari 2006 - 18:33

Leuk filmpje [-X

Wat ik uit het filmje begrijp is dat ze "diet" gebruiken omdat het minder plakkerig is dan gewone, niet dat ze dat doen omdat het effect heftiger is. Daar zou ik trouwens ook geen verklaring voor hebben, het gaat immers om de opgeloste CO2 en niet om de suiker.

[edit] typo's, typo's en nog eens typo's :lol:

Veranderd door Beryllium, 05 januari 2006 - 18:34

You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

bteunissen

bteunissen

• >1k berichten
  • 1122 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 januari 2006 - 21:19

laat ik nu toevallig vandaag naar het klokhuis kijken. Blijkt dat aanstaande vrijdag (de 13de) ze o.a gaan laten zien wat er gebeurt als je een sooi mentos in een cola fles laat vallen..... [-X (erg toevallig.....)

dus, wie er het fijne over wil weten.....:lol:

Grtz Bas

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2006 - 11:10

we hebben dat vorige week eens geprobeerd op school, gewone cola een 1.5 liter fles waar al een halve liter uit was, en 1 mentos muntje heeft ervoor gezorgd dat de rest ook verdween :lol:
redelijk spectaculair

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2006 - 13:17

wat ik niet goed snap...
Je zegt dat het suiker voor een kiemplaats zorgt
maar als je nu mentos er in laat vallen, laat je toch enkel 1 brok vallen.
Ontbindt die dan zo snel in kleinere deeltjes ofzo?

bteunissen

bteunissen

• >1k berichten
  • 1122 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2006 - 13:54

Het verhaal van de suiker klopt.
Maar de mentos zal vast en zeker andere redenen hebben. Ik denk dat het deels komt door de plotselinge toevoeging van extra volume (tť veel volume voor de inhoud van de fles). Daarom moeten alle mentos ook in ťťn keer in de fles vallen. Je zou het uit kunnen proberen met eenzelfde hoeveelheid steentjes van ongeveer hetzelfde formaat. Je hebt er best kans van dat dit hetzelfde effect veroorzaakt. Voor de echte reden; klokhuis kijken..... :lol:

Grtz Bas

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2006 - 17:15

Vroeger keek ik daar naar,
is dat nog altijd op Nederland 3?

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2006 - 17:18

Ik denk dat Dante gelijk heeft: er zal in de 'schil' van de Mentos een stof zitten die in cola retesnel uit elkaar valt (in het filmpje zie je dat alles instantaan gebeurt!), en goede kiemplaatsen geeft voor het CO2...

Maar de mentos zal vast en zeker andere redenen hebben. Ik denk dat het deels komt door de plotselinge toevoeging van extra volume (tť veel volume voor de inhoud van de fles). Daarom moeten alle mentos ook in ťťn keer in de fles vallen. Je zou het uit kunnen proberen met eenzelfde hoeveelheid steentjes van ongeveer hetzelfde formaat. Je hebt er best kans van dat dit hetzelfde effect veroorzaakt. Voor de echte reden; klokhuis kijken.....

Zoals Kerckhof als zegt (zie boven), EEN mentosje is al genoeg voor dit effect, dus met volumeverandering zal het niet te maken hebben....

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 januari 2006 - 15:03

Een Mentos is niet glad aan de buitenkant. Als je het op schaal bekijkt is deze zo poreus als wat dan ook. Hoeveel kiemplaatsen wil je hebben? :lol: Allemaal kratertjes en gaatjes enz. Bovendien, als je 15 van die dingen in je cola gooit, krijg je toch ook wervelingen....

Wat ook gaat: Wikkel een eurocent muntstukje in een vloeitje en goot dit in een flesje bier. Het spuit er niet uit, maar de helft tot 2/3 stroomt over het flesje heen. Wel zonde, maar goed.

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2006 - 17:52

ik heb eens het gedacht gehad dat het met het zuur te maken had, maar dat werd snel verworpen na een test met cola waar geen bruis meer in zat, er gebeurde echt niets.

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2006 - 17:53

Het zuur heeft ook wel zijn rol,
waarschijnlijk hydrolyse van de suikerketens in de mentos.

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 januari 2006 - 19:34

Test het uit:

15 mentos (in zo'n buisje doen) in een fles cola (dat werkt hebben we gezien)
15 suikerklontjes (wederom buisje) in een fles cola (om een verborgen eigenschap van de mentos uit te sluiten of bevestigen)
Zo'n buisje van gelijke lengte vullen met zeezout en dat gebruiken (om uit te sluiten danwel bevestigen dat het om de suikers gaat die "gehydrolyseerd" zouden worden (wat ik dus niet denk).

Edit: Probeer het ook eens met TIC TAC's of zo..

Veranderd door Raspoetin, 09 januari 2006 - 11:04

thaladim

thaladim

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2006 - 16:24

ik heb het indertussen geprobeerd, en als de mentos er weer uit komen dan zie je dat de buitenkant behoorlijk afgebrokkelt is.

Maar er zou dus moeten gelden hoe meer oppervlak je in de cola gooit hoe meer co2 er snel vrij komt, dus als je iets heel fijns erin gooit zou het ook moeten werken.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures