ijzerhydroxide oplossen.

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 41

ijzerhydroxide oplossen.

in welk oplosmiddel lost ijzerhydroxide eigenlijk in op?

Ik zou graag per elektrolyse het ijjzer eruit proberen te winnen.

Berichten: 857

Re: ijzerhydroxide oplossen.

in zout water??

In een oplossing van AlCl3 moet het zeker lukken. Je slaat dan Al(OH)3 neer en je houdt een FeCl3 of FeCl2 oplossing over (afhankelijk van welke ijzerhydroxide je gebruikt). Zal bij elektrolyse Fe en Cl opleveren

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: ijzerhydroxide oplossen.

Kun je dan niet beter gelijk HCl pakken?

Berichten: 2.035

Re: ijzerhydroxide oplossen.

Fe(OH)3 is onoplosbaar in elke vorm van water.... in zeewater lost ook maar slechts 0.1 nMol/l op :lol:

Ik denk dat Quico gelijk heeft... in een sterk zuur zal er wel WAT oplossen, en dat zal moeten wil je het ijzer er electrolytisch uit kunnen halen....

edit: subscript [-X

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: ijzerhydroxide oplossen.

Nee hoor, in HCl lost zelfs alles op, uiteindelijk, onder de vorming van FeCl3 en 3 H2O

Fe(OH)3 + 3 HCl --> Fe3+ + 3 Cl- + 3 H2O

Omdat er toch een heel klein beetje oplost, zullen alle vrijgekomen hydroxide-ionen meteen met de H3O+ ionen tot in totaal 6 mol water per mol ijzer(III)hydroxide. En waneer het kleine beetje ijzer(III)hydroxide is omgezet, kan er weer een nieuw beetje oplossen.

Berichten: 41

Re: ijzerhydroxide oplossen.

Bedankt.

het goed dat ikdit noe weet want wij wonen vlak bij de duitse grens en je hebt hier op Needseberg kleine rotswantjes van 2,5m hoog en die zijn helemaal van de mineralen limoniet (FeOH nH2O) Magnetiet (Fe2O3) en aluminiumverbindingen, veldspaatmineralen en sporen van kwarts Si O2 en carbonaten.

uit deze mineralen kan ik nu heel gemakkelijk metalen halen.

Berichten: 2.035

Re: ijzerhydroxide oplossen.

Omdat er toch een heel klein beetje oplost, zullen alle vrijgekomen hydroxide-ionen meteen met de H3O+ ionen tot in totaal 6 mol water per mol ijzer(III)hydroxide. En waneer het kleine beetje ijzer(III)hydroxide is omgezet, kan er weer een nieuw beetje oplossen.
Heb je hier een referentie voor? In alle refs die ik kon vinden staat dat Fe(OH)3 totaal onoplosbaar is in water, en bijv. (zie boven) in water barstensvol met ionen ook maar sub-nanomolair oplost.....

Ik vraag me dus af of er wel 'een heel klein beetje' oplost ?!?

Iemand die dit experiment (Fe(OH)3 in water en/of HCl) kan uitvoeren? :lol:

Berichten: 485

Re: ijzerhydroxide oplossen.

Bij lage pH, pH = 0,5 lost vrijwel alle ijzerhydroxide op. In welke vorm is het aanwezig? Amorf of kristallijn, dat maakt namelijk nogal uit...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: ijzerhydroxide oplossen.

FsWd schreef:Omdat er toch een heel klein beetje oplost, zullen alle vrijgekomen hydroxide-ionen meteen met de H3O+ ionen tot in totaal 6 mol water per mol ijzer(III)hydroxide. En waneer het kleine beetje ijzer(III)hydroxide is omgezet, kan er weer een nieuw beetje oplossen.
Heb je hier een referentie voor? In alle refs die ik kon vinden staat dat Fe(OH)3 totaal onoplosbaar is in water, en bijv. (zie boven) in water barstensvol met ionen ook maar sub-nanomolair oplost.....

Ik vraag me dus af of er wel 'een heel klein beetje' oplost ?!?

Iemand die dit experiment (Fe(OH)3 in water en/of HCl) kan uitvoeren? :lol:
Nou het punt is gewoon dat je de hydroxidegroepen zover moet krijgen dat ze liever water vormen met het zuur dan aan het ijzer blijven plakken. Door erg veel zuur erbij te kwakken, trek je het evenwicht naar rechts. Wet van de kleinste dwang [-X

Berichten: 2.035

Re: ijzerhydroxide oplossen.

FsWd: nu snap ik het even niet meer... volgens de theorie kan je het evenwicht in een slecht lopende reactie niet 'naar rechts trekken' door er meer reactant bij te gooien, maar door bijv. een van de produkten te verwijderen... kan je je bewering iets meer concreet uitleggen?
Bij lage pH, pH = 0,5 lost vrijwel alle ijzerhydroxide op. In welke vorm is het aanwezig? Amorf of kristallijn, dat maakt namelijk nogal uit...
Jantine, heb je hier een referentie voor? :lol: Zo te horen heb jij iets gelezen dat precies antwoord geeft op de vragen in dit topic!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: ijzerhydroxide oplossen.

Een van de producten verwijderen geeft hetzelfde effect als een van de reactanten toevoegen. Alleen heeft de verdubbeling van de hoeveelheid ijzerhydroxide geen nut, alleen die van de hoeveelheid zoutzuur.

Berichten: 3.145

Re: ijzerhydroxide oplossen.

Ik kan je vertellen dat Fe(OH)3 redelijk snel oplost in HCl, als het vers is neergeslagen. Als je het neerslag een dag laat zitten in een reageerbuisje, de vloeistof er af schenkt en dan overmaat HCl toevoegt, dan lost het nog steeds wel op, maar een stuk langzamer.

Als je het hydroxide verhit (calcineren), dan krijg je Fe2O3. Ik kan je verzekeren, dat spul lost echt niet meer op met enige redelijkheid. Ik heb een mespuntje daarvan in geconcentreerd HCl (30%) gedaan en dan verhit voor een minuut of 10 tot koken toe. Na dit verhitten is de vloeistof een heel klein beetje geel gekleurd, maar dan is er echt maar een minuscule hoeveelheid opgelost.

Dit is mijn ervaring met veel gecalcineerde oxiden. Bijvoorbeeld Cr2O3 krijg ik helemaal niet opgelost, zelfs niet in geconcentreerd H2SO4, geconcentreerd NaOH en geconcentreerd HCl.

Ik denk dan ook dat het erg tegen zal vallen om uit natuurlijke mineralen het metaal te extraheren als zout door dit op te lossen in zuur. Dit gaat op zijn best vreselijk langzaam, waarschijnlijker is dat het helemaal niet gaat.

Berichten: 2.035

Re: ijzerhydroxide oplossen.

Dat is duidelijk Woelen, dank je!

blijft over de discussievraag: lost Fe(OH)3 in ENIGE mate op in water? :lol: Ik blijf bij mijn eerdere stelling (zie boven): "In alle refs die ik kon vinden staat dat Fe(OH)3 totaal onoplosbaar is in water, en bijv. (zie boven) in water barstensvol met ionen ook maar sub-nanomolair oplost....."

Heeft iemand hier ideeen over??

Berichten: 3.145

Re: ijzerhydroxide oplossen.

Ksp van Fe(OH)3 is 1.1 x 10-36 mol4/l4 bij 25 graden.

Zie bijvoorbeeld http://www.angelfire.com/nc3/smg2/charts/ksp.htm .

Dit komt dus neer op een oplossing van ca. 10-9 mol/l van deze stof. Inderdaad heel weinig.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: ijzerhydroxide oplossen.

Toch nog zo'n 1014 ionen per liter :lol:

Volgens homeopatische verdunningsreeksen zelfs nog vreselijk geconcentreerd... [-X

Reageer