zoutzuur bereiden

Moderator: ArcherBarry

Gesloten
Berichten: 41

zoutzuur bereiden

1.ik heb zelf al een aantal dingen geprobeert. bijv. elektrolyse van zout in menging met azijn en het gas opgevangen in een andere erlenmeyer met ijskoud water. maar het kost wel telkens stroom van de accu. het duurde ong 10 min voor ik ong een oplossing van 0,5% had in 750 ml water met 12V.

2.ik heb zelf ook al een keer natronloog, natriumwaterstofcarbonaat en zout (natriumchloride) bij mekaar verhit alleen wou het stopje met het glazen buisje niet goed blijven zitten. dus duurde het ontzettend lang voor ik ong 100 ml zoutzuur had.

3.je kunt ook nog zout (natriumchloride) mengen met pure citroenzuur. dan krijg je natriumcitraat en waterstofchloridegas.

4.en je kunt ook koolzuur (H2CO3) gebruiken in plaats van citroenzuur gerbruiken of werkt zout dan alleen als katalysator van koolstofdioxide en krijg je gewwon weer de produkten waarmee je bent begonnen?

de vraag is welke van deze 4 manieren is het beste. en het meeste de moeite waart om het te doen?

Berichten: 111

Re: zoutzuur bereiden

Zoutzuur bereid je best op volgende manier:

1) men neemt een fiets of auto

2) men rijdt naar een doe-het-zelfzaak

3) men koopt tegen een belachelijk lage prijs zoutzuur

Als je het zelf wil maken, als experiment of zo, heb ik geen idee wat de beste manier is.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: zoutzuur bereiden

Als je het zelf wil maken, als experiment of zo, heb ik geen idee wat de beste manier is.


NaCl aan geconcentreerd zwavelzuur en het vrijkomende gas (HCl) door water leiden.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: zoutzuur bereiden

Offtopic en misschien een stomme vraag, maar kun je me uitleggen wat je obsessie met zuren is? Ik heb je al vragen zien stellen over mieren- en fosforzuur en nu weer zoutzuur.

Berichten: 2.035

Re: zoutzuur bereiden

Nee hoor, hij is ook geinteresseerd in ijzerhydroxide, luminol en elementair natrium.... zie de diverse topics [-X

Ik geloof dat hij graag thuis experimenteert :lol:

Berichten: 37

Re: zoutzuur bereiden

Je kan ook zoutzuur bereiden door natriumchloride te laten reageren met natriumwaterstofsulfaat, en het gevormde gas door water te leiden. Voor meer uitleg kijk op de website van thuis experimenteren.

Beryllium: hier gaat even een slotje op.

Gesloten