mierenzuur winnen

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 41

mierenzuur winnen

hoe kun je het beste mierenzuur winnen.

want toen ik dat geprobeert had en het titreerde gebeurde er niks.

ik had namelijk brandnetels geperst in water. ik deet er een stukje soda bij om aan de hand van de kooldioxide vorming te kunnen bepalen of er echt mierenzuur in zat. er gebeeurde niets. later had ik brandnetels gekookt in water. later het zelfde resultaat. moet ik gewoon mieren koken?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: mierenzuur winnen

Het lijkt mij gemakkelijker om methanol te oxideren dan om mierenzuur uit mieren of brandnetels te extraheren. Of moet je mierenzuur uit natuurlijke bron gewonnen worden?

Berichten: 41

Re: mierenzuur winnen

ja het zuur moet natuurlijk gewonnen worden zodat ik niet een heleboel van mijn chemiecalien hoeft te gebruiken.

Berichten: 592

Re: mierenzuur winnen

Kan je geen mierenkolonie in een potje steken en ze porren met een stok

dan worden ze agressief en scheiden ze het mierenzuur af?

De methodes die je aangeeft verdunnen het mierenzuur misschien veel te sterk om een reactie teweeg te brengen.

En wil je een bepaalde zuiverheid bereiken? Wat is het doel van je mierenzuur?

Re: mierenzuur winnen

Het mierenzuur zit alleen in de brandharen, de concentratie in een totale plant is daardoor zeer laag bovendien en wordt het onschadelijk gemaakt door koken of warmte.

Het zal geen bruikbare bron zijn voor winning van mierenzuur

Een link over brandnetels.

http://www.natuurlijkerwijs.com/brandnetel.htm

Berichten: 2.399

Re: mierenzuur winnen

Probeer er eens achter te komen hoeveel zuur er in brandnetels en mieren zitten. Bereken dan hoeveel je wel niet nodig zult hebben. In mijn ogen is elke seconde die je hier aanbesteed 1 teveel, de methode die drquico geeft is veel makkelijker, of gewoon kopen.

Berichten: 2.035

Re: mierenzuur winnen

Zoals ik in de meeste topics van Pauw zeg: www.sigmaaldrich.com

18 Euro voor 5 gram..... voor deze hoeveelheid kan je ook maanden (jaren?) gaan zitten knoeien met brandnetels en/of mieren :lol:

Berichten: 1.122

Re: mierenzuur winnen

dan vraag ik mij toch af; kun je als particulier zo makkelijk chemicaliën bestellen bij dergelijke leveranciers? :lol:

Bas

Berichten: 857

Re: mierenzuur winnen

Ga eens naar een universiteit en vraag daar of je een halve liter Mierenzuur kan kopen.

Maar het zuur uit mieren of brandnetels halen lijkt me niet een zeer winstgevende methode.

Berichten: 2.035

Re: mierenzuur winnen

dan vraag ik mij toch af; kun je als particulier zo makkelijk chemicaliën bestellen bij dergelijke leveranciers? :lol:
Zolang de desbetreffende chemicalien niet op een of andere lijst (grondstoffen voor springstoffen, drugs, giffen etc) voorkomen kan je ze doodgewoon bestellen.... veel chemicalien zijn namelijk ook zeer geschikt voor 'huishoudelijk gebruik' [-X

Een (gedeeltelijk) overzicht van chemie-leveranciers vind je hier op het forum!

Gebruikersavatar
Berichten: 160

Re: mierenzuur winnen

Zolang de desbetreffende chemicalien niet op een of andere lijst (grondstoffen voor springstoffen, drugs, giffen etc) voorkomen kan je ze doodgewoon bestellen....
Mierenzuur wordt gebruikt als reductiemiddel bij de synthese van MDMA. Je kan dus problemen verwachten als je het gaat bestellen.

Berichten: 2.035

Re: mierenzuur winnen

Klopt, maar dat is in maar 1 (berucht :lol: ) 'recept'.... de reactie kan ook met vele andere reductoren!

In de VS betekent dit tegenwoordig inderdaad automatisch dat de stof op de 'zwarte lijst' staat ;) , maar in Europa is men de weg nog niet zo erg kwijt.... ik gok dus dat het geen problemen geeft; op de website van Sigma-Aldrich staan er dan ook geen restricties ("Versatile reagent used for formylation, hydrolysis, and cyclocondensations") bij de 13 (!) soorten mierezuur die je er kan bestellen [-X

Berichten: 2.746

Re: mierenzuur winnen

ik ken een doe het zelf zaak waar je gewoon een 5l-fles kan kopen met mierenzuur, en niet duur denk ik

Berichten: 41

Re: mierenzuur winnen

Hoe werdt mierenzuur dan eigenlijk ontdekt?

Berichten: 2.746

Re: mierenzuur winnen

werdt
:lol:

pijnlijk

volgens de naam zal de ontdekking wel dichter in de buurt liggen van mieren dan van brandnetels.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mierenzuur

http://en.wikipedia.org/wiki/Formic_acid
History

As early as the 15th century, some alchemists and naturalists were aware that ant hills gave off an acidic vapor. The first person to describe the isolation of this substance (by the distillation of large numbers of dead ants) was the English naturalist John Ray, in 1671. It was first synthesized from hydrocyanic acid by the French chemist Joseph Gay-Lussac. In 1855, another French chemist, Marcellin Berthelot, developed a synthesis from carbon monoxide that is similar to that used today.

In the chemical industry, formic acid was long considered a chemical compound of only minor industrial interest. In the late-1960s, however, significant quantities of it became available as a byproduct of acetic acid production. With its growing use as a preservative and antibacterial in livestock feed, it is now produced for its own sake.
leuk, mieren distilleren [-X

Reageer